تفاوت میلگرد a2 و a3

اگر در بازار آهن‌آلات یا صنعت ساخت ‌وساز فعالیت داشته باشید، قطعا با انواع میلگرد آشنایی دارید. هر کدام از این مقاطع فولادی از نظر شکل ظاهری، خواص مکانیکی، کاربرد و حتی میزان مقاومت با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارند. در این مطلب به بررسی تفاوت میلگرد a2 و a3 خواهیم پرداخت.

عکس میلگرد a2 و a3

آرماتورهای موجود در بازار به چهار گرید a1 تا a4 تقسیم می‌شوند. استحکام کششی مقاطع گرید a2 یا همان آرماتورهای آج‌دار، 3000 تا 3500 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است. به این محصول، میلگرد نیمه خشک نیز می‌گویند. آرماتور A2 را می‌توان بسیار راحت برش زد.

عدم جوش‌پذیری، مقاومت بالا در برابر ضربه و وجود آج‌های موازی و منفرد از دیگر ویژگی‌های میلگرد گرید a2 محسوب می‌شوند، به همین دلیل از این آرماتور‌ها نمی‌توان در حرفه آهنگری و مشاغل مرتبط با آن استفاده کرد. البته این مقاطع به دلیل داشتن آج‌های کم به خوبی درون بتن فرو رفته و نسبت به آرماتورهای a3 انعطاف‌پذیری بیشتری از خود نشان می‌دهند.

استحکام کششی آرماتورهای a3، برابر با 4000 تا 5000 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است. این مقاطع خشک دارای آج‌هایی ضربدری به حالت هفت و هشت هستند. تغییر شکل این محصولات فولادی نیز نسبت به نوع دیگر کمتر و حدود 14 درصد است. آرماتورهای پایه 3 بیشتر از سایر گریدها در بازار یافت می‌شوند. در ادامه به مقایسه مفصل‌تر این دو محصول فولادی می‌پردازیم.

عکس میلگرد a2 و a3

 میلگرد a2 و a3 در موارد زیر با هم متفاوتند:

1-تفاوت های ظاهری :همانطور که بیان شد، میلگردهای پایه 3 دارای آج‌های ضربدری هستند، در حالی که گرید a2 این محصولات آج‌هایی به شکل موازی و منفرد دارند. شما عزیزان می‌توانید با مشاهده علامت درج شده روی هر یک از این مقاطع، متوجه نوع گرید آنها شوید. حروف C و J به ترتیب نشان دهنده مقاطع پایه 2 و 3 هستند.

2-ترکیب شیمیایی و خواص مکانیکی: تمام مقاطع فولادی با گریدهای مختلف دارای خواص مکانیکی متفاوت هستند، به همین دلیل می‌توان این محصولات را در زمینه‌های گوناگون مورد استفاده قرار داد. منظور از خواص مکانیکی آرماتورها، استحکام کششی، استحکام تسلیم، ویژگی خمش و جوش‌پذیری آنها است.

آرماتو‌رهای پایه 2 نسبت به محصولات گرید a3 کربن کمتری در ترکیبات خود دارند؛ به همین دلیل مقاومت کششی آن‌ها کمتر است. در ضمن، مقاومت تسلیمی آرماتورهای a2 حدود 2400 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است، ولی این پارامتر برای مقاطع گرید a3 حدود 3400 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع عنوان شده است. آرماتورهای پایه 2 به دلیل انعطاف‌پذیری بالا در برابر شکستگی آسیب‌پذیری کمتری دارند، در حالی که آرماتو‌رهای a3  سخت‌تر بوده و انعطاف‌پذری کمتری دارند.

3-پروسه تولید: برای تولید میلگرد پایه 2 از دماهای پایین استفاده می‌کنند، پروسه ساخت آن پیچیدگی کمتری دارد و توسط کارخانجات کوچکتر تولید می‌شود، در حالی که پروسه ساخت میلگرد پایه 3 نیازمند دماهای بالاتر و کنترل دقیق‌تر است و عمدتا در کارخانجات بزرگتر و پیشرفته‌تر تولید و به بازار عرضه می‌گردند.

کاربرد میلگرد a2 و a3

یکی دیگر از تفاوت‌های میلگرد a2 و a3، موارد استفاده از آن‌ها است، برای مثال مقاطع پایه 2 را به دلیل عدم جوش‌پذیری و خم‌کاری، نمی‌توان در صنعت آهنگری و مشاغل وابسته به آن به کار برد. اما این محصولات برای پروژه‌های ساختمان سازی سبک و ساخت انواع خاموت بسیار مناسب هستند.

کاربرد میلگرد a2 و a3

در مقابل، از مقاطع گرید a3 در آرماتوربندی ساختمان‌ها جهت اتصال مقطع‌های طولی استفاده می‌شود. همچنین در سازه‌هایی که نیاز به تحمل بار سنگین و مقاومت زیاد در برابر خمش دارند، از آرماتورهای a3 کمک می‌گیرند. این مقاطع فولادی برای ساخت ستون‌ها، تیرها و سازه‌های مهم، کاربرد بیشتری دارند.

تفاوت قیمت میلگرد a2 و a3

قیمت مقاطع فولادی با گریدهای مختلف با توجه به آج، میزان انعطاف‌پذیری و همچنین میزان مقاومت کششی آن‌ها متغیر است. از آنجایی که شاهد نوسانات مختلف در بازار آهن‌آلات هستیم، هر کدام از این مقاطع فولادی با قیمت‌های متفاوت به فروش می‌رسند. مقاطع فولادی a2 و a3 از بسیاری جهات شبیه به یکدیگر هستند و تفاوت قیمت خرید آن‌ها به ابعاد، برنده سازنده و مقدار هر کدام از آن‌ها بستگی دارد.

شما عزیزان می‌توانید برای اطلاع از قیمت روز میلگرد برندهای مختلف به وب‌سایت ثبت آگهی آنی‌گاه مراجعه کنید. تولیدکنندگان و فروشندگان مختلف از سراسر ایران هر روزه آگهی محصولات خود را در این وب‌سایت منتشر می‌کنند. 

نوشتن دیدگاه