کاهش قیمت میلگرد امروز

میلگرد یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی است که در ساخت و سازهای بتنی و فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نوسانات قیمت میلگرد می‌تواند تأثیر زیادی بر هزینه‌های پروژه‌های ساختمانی داشته باشد، زیرا میلگردها پرمصرف‌ترین آهن‌آلات هر سازه بتنی هستند. در این مقاله، به بررسی علت کاهش قیمت میلگرد در امروز و عوامل موثر بر آن خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید.

عوامل موثر بر کاهش قیمت میلگرد

در روزهایی که گذشت، شاهد کاهش قیمت میلگرد بودیم. علت این کاهش قیمت‌، عرضه بالا و تقاضای بسیار پایین بوده است. عرضه بسیار زیاد آهن‌آلات و محصولات فولادی، شرایط نامناسب اقتصادی و کم شدن تقاضا از سوی خریداران، موجب قیمت‌گذاری مجدد میلگرد با فرمول بورس کالا شد.

 این روند کاهشی برای سازندگان و پیمانکاران یک فرصت بی‌نظیر ایجاد می‌کند، زیرا پرمصرف‌ترین آهن‌آلات پروژه خود را با قیمت مناسبی تهیه خواهند کرد. مهم‌ترین نکته‌ای که موجب سودآوری شغل ساخت و ساز می‌شود، داشتن سواد اقتصادی بالا است، یعنی بدانید کدام مصالح را در چه زمانی خریداری کنید. در ادامه با عوامل موثر بر کاهش قیمت میلگرد آشنا خواهیم شد.

میزان عرضه و تقاضا

یکی از اصلی‌ترین عوامل موثر بر قیمت هر محصول، تعادل بین عرضه و تقاضا است. اگر عرضه میلگرد در بازار بیشتر از تقاضای مصرف‌کنندگان باشد، قیمت آن کاهش می‌یابد. این تغییرات می‌تواند تحت تأثیر عواملی مانند افزایش تولید میلگرد توسط تولیدکنندگان بزرگ، کاهش تقاضا به دلیل رکود اقتصادی یا کاهش فعالیت‌های ساخت و ساز به دلیل مشکلات اقتصادی، گران شدن سایر مصالح و شرایط جوی باشد.

عوامل موثر بر کاهش قیمت میلگرد

قیمت مواد اولیه

ماده اولیه میلگرد فولاد است و فولاد نیز از کنستانتره آهن و آهن اسفنجی ساخته می‌شود. میزان استخراج سنگ آهن و هزینه فرآوری آن می‌تواند تاثیر زیادی بر قیمت فولاد و در نهایت قیمت میلگرد داشته باشد. عواملی که می‌تواند موجب کاهش قیمت مواد اولیه تولید میلگرد شوند، عبارتند از:

استخراج بی‌رویه سنگ آهن

شرایط نامناسب سیلوهای نگهداری فرآورده‌های آهنی

خرید بی‌رویه مواد اولیه توسط کارخانجات شمش فولاد

خرید بی‌رویه شمش فولاد توسط کارخانجات تولید میلگرد

هزینه‌های تولید

کاهش هزینه‌های تولید نظیر انرژی مصرفی دستگاه‌ها و شرایط کارگاهی تاثیر بالایی در کاهش قیمت میلگرد خواهد داشت. کاهش هزینه‌های تولید زمانی اتفاق خواهد افتاد که:

قیمت انرژی مصرفی جهت تولید هر شاخه یا کلاف میلگرد کاهش یابد.

 با استفاده از مدرن‌ترین کوره‌ها و دستگاه‌ها که کمترین مصرف انرژی را داشته و حداکثر بهره‌وری را دارند، بیشینه تولید صورت گیرد.

به دلیل نرخ کم تورم، دستمزد کارگران متعادل باشد.

مالیات، عوارض و هزینه‌های کارخانه در کمترین حد ممکن باشد.

نرخ ارز

افزایش ارزش ارز رایج کشور می‌تواند موجب کاهش قیمت میلگرد شود، زیرا تمامی مواد اولیه وارداتی و دستگاه‌های مدرن تولید میلگرد با قیمت کمتری به کشور وارد شده، در نتیجه قیمت تمام شده تولید میلگرد به صورت چشم‌گیری کاهش می‌یابد و در پی آن قیمت فروش نیز با روند کاهشی روبه‌رو خواهد شد.

سیاست‌های حمایتی و تعیین قیمت

سیاست‌های تجاری و تعرفه‌های واردات و صادرات نیز می‌توانند تأثیر زیادی بر قیمت میلگرد داشته باشند. کاهش تعرفه‌های واردات میلگرد می‌تواند منجر به کاهش قیمت آن در بازار داخلی شود، همچنین سیاست‌های حمایتی دولت‌ها از تولیدکنندگان داخلی نیز می‌تواند بر قیمت میلگرد تأثیر بگذارد.

عوامل موثر بر کاهش قیمت میلگرد

شرایط اقتصاد جهانی

شرایط اقتصاد جهانی و تغییرات بازارهای مالی و اقتصادی می‌توانند تأثیر زیادی بر روند قیمتی میلگرد داشته باشند. رکود اقتصاد جهانی، کاهش فعالیت‌های ساخت و ساز و کاهش تقاضا برای میلگرد و سایر مصالح ساختمانی می‌تواند منجر به کاهش قیمت میلگرد شود.

تحولات سیاسی

با کاهش تنش‌های سیاسی، ثبات قیمت افزایش یافته و گاهی با روند کاهش قیمت نیز مواجه خواهیم شد. تحولات ژئوپلیتیکی و افزایش تنش‌های سیاسی، موجب سخت‌تر شدن صادرات و واردات می‌شود و در تولیدات اخلال ایجاد می‌کند. البته گاهی سخت شدن شرایط موجب ورشکستگی و فروش محصولات زیر قیمت خواهد شد، در چنین شرایطی یک بازار رقابتی ایجاد شده و قیمت‌ها به صورت مقطعی کاهش می‌یابند.

کاهش قیمت میلگرد امروز

کاهش قیمت میلگرد امروز به دلیل افزایش بی‌رویه عرضه و کاهش چشم‌گیر تقاضا اتفاق افتاد، اماکاهش قیمت میلگرد می‌تواند تحت تأثیر عوامل دیگری نیز رخ دهد. در این مقاله به بررسی تمامی عوامل موثر بر کاهش قیمت میلگرد پرداختیم، این عوامل شامل موارد زیر هستند:

تعادل میان عرضه و تقاضا

 قیمت مواد اولیه

 هزینه‌های تولید

 نرخ ارز

سیاست‌های تجاری

شرایط اقتصادی جهانی

تحولات ژئوپلیتیکی

آگاهی از این عوامل و بررسی روزانه رخدادهای سیاسی و اقتصادی می‌تواند به سازندگان و پیمانکاران کمک کند تا به بهترین نحو از نوسانات قیمت میلگرد بهره‌برداری کرده و هزینه‌های پروژه‌های ساختمانی خود را کاهش دهند.

 

نوشتن دیدگاه