آیا موی سگ باعث بیماری میشود؟

آیا موی سگ باعث بیماری میشود؟ چه بیماری‌ها و آلرژی‌هایی از سگ به انسان منتقل می‌گردد؟ برخی افراد معتقد هستند که موی سگ عامل بروز بیماری‌های متعدد در انسان است. اما این باور اشتباه تنها مانع بهره‌مندی اشخاص از مهر و عاطفه این حیوانات خانگی دوست داشتنی می‌شود. بنابراین اگر به طور اتفاقی موی این موجود زیبا و وفادار وارد معده یا ریه شما شد، نگران نباشید. چرا که موی سگ به راحتی با مدفوع از بدن شما دفع خواهد شد. همچنین در صورت تنفس موی این موجودات کوچک، مو جذب مخاط و پرزهای موجود در دهان و بینی شده و به راحتی وارد ریه انسان نمی‌گردد.

البته گاهی اوقات زندگی کردن در کنار حیوانات، حساسیت‌هایی را برای انسان‌ها به همراه دارد. از این رو سلامت حیوان را می‌توان فاکتوری مهم در هنگام خرید سگ و سایر حیوانات خانگی دانست. در این مطلب به طور مختصر اما مفید به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که آیا موی سگ بیماری‌زا است یا خیر؟

رفتن موی سگ در ریه

استنشاق موی یا شوره سر سگ، مسئله‌ای نگران کننده نیست، زیرا مخاط و پرزهای موجود در دهان و بینی انسان، تمام آلودگی‌ها و ذرات خارجی وارد شده را به دام می‌اندازند. در نتیجه رفتن موی سگ به داخل ریه انسان کار راحتی نیست. حتی در صورت ورود این ذرات به داخل ریه، آن‌ها توسط گویچه‌های ریه جذب می‌شوند. با این وجود، نفوذ تارهای زلف حیوانات به ریه انسان، می‌تواند مشکلات جدی برای افراد مبتلا به آلرژی و آسم به وجود آورد. البته این مشکلات ناشی از پروتئین‌های حساسیت‌زای موجود روی پوشش بدن این حیوانات هستند. اگر پس از تماس با حیوانات خانگی، دچار خس خس سینه، سرفه یا تنگی نفس شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

رفتن موی سگ در ریه

آیا موی سگ باعث کیست میشود؟

برخی افراد فکر می‌کنند که تماس یا خوردن موی حیوانات خانگی از جمله سگ، موجب کیست در انسان می‌شود. در این بخش به طور دقیق و بدون هیچ‌گونه غرض‌ورزی به بررسی این شایعه می‌پردازیم.

یکی از بیماری‌هایی که از سگ به انسان منتقل می‌شود، کیست هیداتیک است؛ البته منشا انتقال این بیماری موی حیوان نیست. در واقع کیست هیداتیک نوعی بیماری انگلی مشترک بین انسان و حیوان به حساب می‌آید. کرم بالغ این انگل در روده حیوان و نوزاد آن در بدن انسان یا دام‌های اهلی زندگی می‌کند. لذا عامل بروز بیماری کیست هیداتیک در انسان را مرحله نوزادی انگل اکینوکوکوس گرانولوزوس می‌دانند.

این بیماری بیشتر در مناطقی گزارش شده است که دامپروری رواج دارد. زیرا در این مناطق، انسان‌ها دائما با حیوانات اهلی و وحشی در تماس هستند. البته فاکتورهای دیگری مانند سن، شغل، آداب و رسوم و فرهنگ جامعه نیز در انتقال و تکثیر این بیماری موثر هستند. برای مثال میزان شیوع کیست هیداتیک در کودکان، چوپان‌ها، دباغ‌ها و کشاورزان بیشتر است.

نتایج مطالعات پزشکی نشان می‌دهند که کمتر از 2 درصد این کیست‌ها در مغز انسان رشد می‌‌کنند، در حالی که این بیماری در سایر قسمت‌های بدن مانند طحال نیز دیده شده است. همچنین امکان درگیر شدن همزمان چند عضو از بدن مانند کبد و ریه یا کبد و طحال یا ریه، طحال و مغز نیز وجود دارد. کیست هیداتیک می‌تواند قلب، تیروئید، پستان، کلیه و بافت نرم گردن و مهره را نیز درگیر نماید. کیست هیداتیک کبد در افراد بزرگسال شایع است، اما این نوع کیست به ریه و مغز کودکان بیشتر از افراد بالغ آسیب می‌زند.  

آیا موی سگ باعث کیست میشود؟

اگر موی سگ بخوریم چی میشه

اگر به اشتباه موی موجودی را خوردید، هراس به دل خود راه ندهید. زیرا همانطور که بیان شد، موی حیوانات خانگی به راحتی با مدفوع از بدن شما خارج خواهد شد. این موضوع درباره بلعیدن موی انسان‌ها نیز صدق می‌کند. تنها زمانی خوردن مو مشکل‌ساز می‌شود که توده‌ای بزرگ از موی بلند را بلعیده باشید.

برخی افراد در مورد وارد شدن تارهای موی حیوانات به داخل ریه‌شان نیز نگرانی دارند. پوشش بدن حیوانات به همراه سایر آلودگی‌های موجود در هوا توسط مخاط و پرزهای دهان و بینی به دام افتاده و به ریه انسان راه پیدا نمی‌کنند.

به شما توصیه می‌کنیم که برای جلوگیری از بروز این مشکلات، پوشش بدن حیوان خود را به طور مکرر شانه بزنید. همچنین جاروبرقی کشیدن هر روزه خانه خود را نیز یاد نبرید. استفاده از پرزگیر و حمام کردن نیز موجب کاهش ریزش تارهای موی حیوان می‌شوند. 

اگر موی سگ بخوریم چی میشه

آیا موی سگ سرطان زاست

به طور کلی ساختار مو به گونه‌ای است که خود به تنهایی عامل بروز بیماری‌های مختلف از جمله ناباروری و آسم نیست. بلکه باکتری‌ها، انگل‌ها و آلودگی‌های موجود روی پوشش بدن حیوانات می‌توانند موجب ایجاد مشکلات تنفسی و آلرژی شوند.

درباره بیماری سرطان قضیه متفاوت است. سرطان یکی از سلول‌های بدن است که از چرخه طبیعی خارج شده و با تکثیر غیر عادی، باعث بروز بیماری در بدن می‌شود. بنابراین تارهای موی موجودات مختلف باعث بروز سرطان در انسان نمی‌شوند.

موی سگ در گلو

آیا موی سگ باعث بیماری میشود؟ خوب است بدانید که پوشش بدن این حیوان عامل بروز مشکلات تنفسی و ایجاد حساسیت نیست، بلکه ترشحات پروتئینی سگ باعث ایجاد مشکلاتی در افراد حساس می‌گردند. در واقع بزاق دهان حیوان، ادرار و ریزش پوست مرده بدن او امکان ابتلا به آلرژی را افزایش می‌دهند.

بنابراین با قاطعیت می‌توان گفت که به لحاظ پزشکی این باور درباره نقش پوشش بدن سگ در انتقال بیماری‌های مختلف اشتباه است. باورهای عامیانه با هدف عدم نگهداری حیوانات خانگی در خانه، باعث دهان به دهان چرخیدن برخی اطلاعات غلط شده است. برای مثال برخی افراد می‌گویند که وجود موی سگ در گلو باعث خفگی می‌شود، در حالی که این موضوع کاملا غلط است. همچنین گیر کردن موی این موجودات در گلوی انسان، مشکلات آلرژیک ایجاد نمی‌کند.   

موی سگ در گلو

موی سگ در معده

گیر کردن موی سگ در معده انسان، مشکلاتی را برای او به وجود می‌آورد، اما این مشکلات خیلی خطرناک نیستند. پوشش بدن این حیوان به طور طبیعی قابل هضم نیست و معده انسان توانایی تجزیه آن را ندارد. اما مو‌های بلعیده شده می‌توانند بدون مشکل از دستگاه گوارش عبور کرده و دفع شوند.

وجود تارهای مو در معده و روده باعث تحریک یا ایجاد التهاب می‌شود. همچنین بلعیدن حجم زیادی از مو، منجر به انسداد روده خواهد شد که نیاز به درمان فوری پزشک دارد. همچنین ورود مو به معده می‌تواند مشکلات گوارشی شامل حالت تهوع، استفراغ یا ناراحتی معده به همراه داشته باشد. باکتری‌ها و عوامل عفونی چسبیده به تارهای مو نیز عاملی موثر برای انتقال عوامل عفونی به دستگاه گوارش هستند. 

موی سگ برای انسان ضرر دارد

موی سگ برای انسان ضرر دارد

موی سگ به خودی خود برای انسان ضرر ندارد، اما کثیفی‌ها، باکتری‌ها و انگل‌های انباشته شده در تارهای مو، می‌توانند به طور بالقوه باعث بروز مشکلات سلامتی شوند. برخی از این مشکلات عبارتند از:

تحریک پوست: اگر فردی به کثیفی و باکتری‌های موجود در پوشش بدن حیوانات حساسیت داشته باشد، ممکن است که دچار سوزش، خارش، قرمزی یا بثورات پوستی شود.

مشکلات تنفسی: استنشاق مو یا شوره سر می‌تواند برای برخی افراد به ویژه افراد مبتلا به آسم یا آلرژی مشکلات تنفسی ایجاد کند.

ایجاد عفونت: باکتری‌ها و انگل‌های موجود روی پوشش بدن حیوانات عاملی موثر در ایجاد انواع عفونت مانند عفونت استاف یا کرم حلقوی هستند.

انگل‌ها: انگل‌هایی مانند کک، کنه یا شپش در بدن حیوانات زندگی می‌کنند که این انگل‌ها می‌توانند از حیوان به انسان منتقل ‌شوند.

خطر این مشکلات بهداشتی را می‌توان با نظافت مداوم و نگهداری اصولی از این موجودات، تا حد زیادی کاهش داد. همچنین باید محیط زندگی حیوان را همیشه تمیز و عاری از آفات نگه داشت.  

با توجه به اینکه میزان حساسیت در افراد مختلف، متفاوت است، با قطعیت نمی‌توان گفت که موی سگ برای همه خطرناک است. موی این حیوانات برای افراد مبتلا به آسم، بیماری‌های قلبی و ضعف سیستم ایمنی، می‌تواند خطرساز باشد، اما برای سایر افراد مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند. 

علائم خوردن موی سگ

علائم خوردن موی سگ

بلعیدن یا تنفس موی سگ، علائم و حساسیت‌های مختلفی را در افراد گوناگون به وجود می‌آورد. برای مثال برخی افراد دچار سرفه و عطسه می‌شوند. اما بعضی افراد دیگر ممکن است که علائم بیشتری را تجربه کنند. علائم خوردن موی حیوانات در افراد مختلف، شامل موارد زیر هستند:

ورم و خارش چشم

خارش داخل بینی

قرمزی پوست

ایجاد کهیر، اگزما و انواع حساسیت‌های پوستی

گرفتگی بینی و آبریزش بینی

سرفه و خس خس سینه

عطسه

اختلال در خواب

در چنین شرایطی ممکن است که افراد مبتلا به آسم، دچار حمله‌های شدید آسمی شوند. همچنین در حالت خفیف، شاهد علائمی مانند سرماخوردگی خواهید بود.

خطرات کنه سگ برای انسان

خطرات کنه سگ برای انسان

حتما درباره خطرات کنه سگ برای انسان شنیده‌اید، ولی نگران نباشید، زیرا خطرات کنه حیوانات خانگی برای انسان چندان جدی نیست. هرچند گاهی اوقات علائم جدی‌تر و بیشتری از خارش، قرمزی پوست و التهاب رخ می‌دهد، اما در اکثر مواقع خطر جدی برای انسان وجود ندارد. برخی افراد ممکن است که در مواجهه با کنه سگ، واکنش‌های آلرژیک از خود نشان دهند. این واکنش‌ها می‌تواند باعث ایجاد بثورات پوستی گسترده‌ و تحریکات پوستی شدید شود.

در برخی موارد نادر، گزش کنه منجر به علائم جدی‌تر مانند تب، سردرد، خستگی و درد مفاصل خواهد شد. این علائم می‌تواند نشانه‌ای از انتقال بیماری‌های ناشی از کنه به انسان باشد. در صورتی که با این علائم مواجه شدید، فورا به پزشک متخصص مراجعه کنید.

نوشتن دیدگاه