نشانه های افسردگی در سگ ها

افسردگی یکی از بیماری‌های رایج در سگ‌ها است که بعد از بروز مشکلاتی مانند از دست دادن دوست، عقیم‌سازی، تغییرات در محیط اجتماعی، ایجاد سر و صدا و مزاحمت برای حیوان و ... ممکن است برای یک سگ اتفاق بیفتد. نشانه‌های افسردگی در سگ‌ها با توجه به دلیل به وجود آمدن افسردگی و رفتار شخصی هر سگ، متفاوت است. برخی از سگ‌ها در هنگام بروز افسردگی ممکن است آرام‌تر از قبل شوند و خوابیدن را به هر کار دیگری ترجیح دهند، در حالی که برخی دیگر از سگ‌ها با ناله کردن، نشان دادن حالت خمیدگی، ارتباط چشمی کمتر، انزوا، تغییر الگوی خواب، کم اشتهایی و ... افسردگی خود را نشان می‌دهند. در این مقاله قصد داریم افسردگی سگ‌ها را مورد بررسی قرار دهیم و به نحوه درمان آن بپردازیم. اگر شما هم در منزل خود از یک سگ سرپرستی می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه این مقاله، با ما همراه باشید.

افسردگی بعد از عقیم سازی سگ

یکی از مشکلاتی که اکثر افرادی که سگ دارند با آن روبرو هستند، افسردگی بعد از عقیم‌سازی است. عقیم سازی برای سگ‌ها فواید زیادی دارد و از بروز بیماری‌های جنسی مختلف در آنها جلوگیری می‌کند. اگر سگ به موقع عقیم سازی شود، از تولید مثل ناخواسته جلوگیری می‌شود. از این رو می‌توان گفت عقیم سازی هم برای خود سگ و هم برای صاحب او، فواید زیاد و بی‌شماری دارد، اما افسردگی بعد از عقیم سازی را نیز نمی‌توان نادیده گرفت.

دلیل افسردگی سگ بعد از عقیم سازی، به دلیل به هم خوردن تعادل در هورمون‌های سگ است. هورمون‌های سگ در حالت عادی به گونه‌ای ترشح می‌شوند که باعث ایجاد حس نشاط و شادابی در بدن او می‌شوند، اما زمانی که سگ عقیم می‌شود، هورمون‌ها در بدن او تا حدود زیادی دستکاری می‌شوند و به دلیل عدم ترشح مناسب هورمون‌ها، حیوان دچار افسردگی می‌شود.

افسردگی بعد از عقیم سازی سگ

در برخی از موارد، سگ‌هایی که به دلیل عقیم سازی دچار افسردگی شده‌اند، از خود رفتارهایی مانند خوابیدن بیش از حد، کسالت دائمی، غذا نخوردن و ... نشان می‌دهند، اما در اکثر موارد، افسردگی بعد از عقیم سازی سگ با حالت تهاجمی همراه است. سگ هایی که بعد از عقیم سازی دچار افسردگی می‌شوند، معمولا به اندازه قبل با صاحبان خود ارتباط برقرار نمی‌کنند و حتی ممکن است به صاحب خود حمله کنند، از این رو افسردگی بعد از عقیم سازی، یکی از مهمترین و پرچالش ترین افسردگی‌های سگ به شمار می‌رود.

در اکثر موارد افسردگی بعد از عقیم سازی، کم کم و با مرور زمان بهبود پیدا می‌کند. بیشتر سگ‌ها بعد از عادت کردن به شرایط جدید خود بعد از عقیم سازی، دیگر احساس افسردگی ندارند و با بازگشت سطح هورمون‌ها به اندازه معمول، افسردگی آنها کم کم درمان می‌شود.

افسردگی سگ بعد از کوتاهی مو

شاید برایتان جالب باشد که سگ‌ها بعد از یک تغییر کوچک (حتی در ظاهر خود) نیز، ممکن است دچار افسردگی شوند. گاهی زمانی که سگ را برای اصلاح می‌برید، متوجه می‌شوید که سگ بعد از اصلاح کردن، کمتر غذا می‌خورد و تمایل بیشتری به خوابیدن دارد، این موضوع افسردگی محسوب نمی‌شود ولی در صورتی که سگ شما برای مدت زمان طولانی، همین خلق و خو را حفظ کند، حتماً نیاز به پیگیری وجود دارد.

مهمترین دلیل افسردگی سگ بعد از اصلاح این است که سگ به ظاهر جدید خود عادت ندارد و در نتیجه دچار اضطراب و تنش می‌شود. اگر دلیل اصلی افسردگی سگ بعد از اصلاح این باشد، بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی و زمانی که سگ به ظاهر جدید خود عادت کند، افسردگی کاملاً برطرف می‌شود. یکی دیگر از دلایل شایع افسردگی بعد از اصلاح، به وجود آمدن زخم روی بدن سگ است. زمانی که کوتاهی به درستی انجام نشود، ممکن است روی بدن سگ زخم‌هایی ایجاد شود که باعث ایجاد حس دلهره و اضطراب در او می‌شود و سگ رفتاری مانند افسردگی از خود نشان می‌دهد. با معاینه سگ بعد از کوتاهی مو، می‌توانید کاملاً مطمئن شوید که تمامی قسمت‌های بدن حیوان سالم هستند و هیچ مشکلی برای او به وجود نیامده است.

افسردگی سگ بعد از کوتاهی مو

اگر متوجه افسردگی بعد از کوتاهی مو در سگ خود شدید، اما با معاینه دقیق او، مطمئن شدید که هیچگونه مشکل و ایرادی در بدن حیوان به وجود نیامده است و فکر می‌کنید که سگ شما به دلیل تغییر ظاهر دچار افسردگی نشده است، باید حتماً گوش‌های او را مورد معاینه و بررسی قرار دهید. در برخی از موارد در هنگام اصلاح موی سگ، ممکن است به گوش او آسیب وارد شود. این مشکل تنها با مراجعه به یک پزشک متخصص قابل پیگیری و حل است.

به صورت کلی به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای جلوگیری از افسردگی بعد از اصلاح ، به یک آرایشگر کاربلد در این زمینه مراجعه کنید تا مطمئن باشید که آرایشگر هیچگونه آسیبی به بدن سگ شما وارد نمی‌کند. اصلاح موی سگ در فواصل زمانی منظم نیز یکی از راه‌های موثر برای جلوگیری از افسردگی سگ بعد از اصلاح مو است.

درمان افسردگی در سگ ها

برای درمان افسردگی در سگ‌ها در ابتدا باید دلیل اصلی افسردگی را مورد بررسی قرار دهید. در برخی از موارد، زمانی که شما فکر می‌کنید سگتان افسردگی دارد، سگ در واقع به دلیل وجود یک بیماری جسمی در بدن خود احساس ناراحتی داشته و نمی‌تواند آن را به شما عنوان کند. به همین دلیل اولین قدم برای درمان افسردگی سگ این است که مطمئن شوید که بیماری او افسردگی است و حیوان از هیچ گونه بیماری جسمی رنج نمی‌برد.

در صورتی که با مراجعه به پزشک متخصص مطمئن شدید که بیماری سگ شما جسمی نبوده و روحی است، باید درجه افسردگی او را مورد بررسی قرار دهید. در صورتی که افسردگی، چندان حاد و پیشرفته نباشد، با استفاده از درمان‌های ساده، می‌توانید سگ خود را تا حدود زیادی درمان کنید و به او روحیه ببخشید. برخی از مهمترین روش‌های درمان افسردگی در سگ‌ها، عبارتند از:

تنها نگذاشتن سگ: سگ‌ها به دلیل تنهایی بیش از حد، دچار احساس افسردگی می‌شوند. در صورتی که صاحب سگ بیرون از منزل کار کند و از صبح تا شب، خانه باشد و سگ به تنهایی داخل منزل بماند، احساس افسردگی به سگ غلبه پیدا می‌کند. اگر از آن دسته افرادی هستید که سگ خود را برای مدت زمان طولانی تنها می‌گذارید، مطمئن باشید که دلیل اصلی افسردگی او همین است و با تنها نگذاشتن سگ خود، می‌توانید افسردگی او را درمان کنید.

درمان افسردگی در سگ ها

پیاده‌روی کردن خارج از منزل: سگ‌ها با بودن طولانی مدت در داخل منزل، دچار تنهایی و اضطراب می‌شوند و نمی‌توانند فعالیت بدنی مناسبی داشته باشند. از آنجایی که فعالیت بدنی برای یک سگ لازم و ضروری است، به شما توصیه می‌کنیم برای درمان افسردگی سگ، حتماً پیاده‌روی کردن خارج از منزل را سرلوحه کار خود قرار دهید تا سگ با انجام فعالیت بدنی منظم، از انزوا دور شود.

دویدن همراه با سگ: دویدن همراه با سگ، علاوه بر اینکه به سگ احساس همراهی می‌دهد، با بالاتر بردن میزان فعالیت بدنی سگ، احساس افسردگی را از او دور می کند.

ملاقات کردن با سگ‌های دیگر: فرض کنید در مکانی قرار گرفته‌اید که امکان صحبت کردن و همراهی با هیچ انسان دیگری برای شما فراهم نیست، در این گونه موارد چه احساسی به شما دست می‌دهد؟ مسلماً هر فردی، زمانی که نتواند با همنوعان خود صحبت و مکالمه داشته باشد، بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی، احساس افسردگی و تنهایی می‌کند و شرایط به هیچ عنوان برای او قابل تحمل نیست. سگ نیز مانند انسان یک موجود اجتماعی است. زمانی که سگ برای مدت زمان طولانی با همنوعان خود ارتباطی نداشته باشد، احساس تنهایی و افسردگی به او غلبه پیدا خواهد کرد، از این رو با ایجاد امکان ملاقات سگ خود با سگ‌های دیگر، می‌توانید افسردگی سگتان را درمان کنید.

دادن خوراکی‌های سالم و متنوع به سگ: استفاده از خوراکی‌های سالم و متنوع، می‌تواند تا حدود زیادی افسردگی سگ را از بین ببرد. اگر سگ شما دچار کاهش اشتها شده است، با دادن خوراکی‌های متنوع به او، می‌توانید کاهش اشتهایش را درمان کرده و افسردگی سگ را به صورت کامل از بین ببرید.

درمان افسردگی در سگ ها

تحسین و تشویق سگ: اگر سگ شما در دوران افسردگی یک کار کوچک را درست و به خوبی انجام داد، بلافاصله او را تشویق و تمجید کنید. بعد از مدت زمان کوتاهی سگ از حالت کسالت خود خارج شده و با تشویق و تحسین‌های شما، کم کم افسردگیش درمان می‌شود.

در صورتی که تمامی درمان‌هایی که در بالا به آنها اشاره شد، برای سگ شما موثر نبود، حتماً باید به یک متخصص مراجعه کنید. در صورت مراجعه به یک دامپزشک متخصص، او برای سگ شما داروهای ضد افسردگی تجویز می‌کند و نحوه و دوز مصرف دارو را به صورت کامل به شما می‌گوید. در صورتی که از دارو در فواصل زمانی مشخص و به اندازه معین استفاده کنید، افسردگی سگ کم کم درمان می‌شود و او روند زندگی عادی خود را در پیش می‌گیرد.

نکته‌ای که در این میان حائز اهمیت است این است که به هیچ عنوان درمان افسردگی سگ را پشت گوش نیندازید، در غیر این صورت، سگی افسرده و لجباز خواهید داشت که با شدت یافتن بیماری افسردگی در وجودش، امکان معالجه نیز نخواهد داشت.

نوشتن دیدگاه