پیش بینی قیمت میلگرد در دولت پزشکیان

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری کشور روز جمعه 15 تیرماه برگزار شد و دکتر مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور منتخب برای دولت چهاردهم انتخاب گردید. بر اساس پیش‌بینی‌ها، یکی از اولین پیامدهای این انتخاب، روند کاهشی قیمت آهن آلات، نرخ ارز و بازار بورس خواهد بود که ناشی از سیاست ‌گذاری‌های دولت آینده است. انتخاب دکتر پزشکیان امید به ثبات و رونق اقتصادی را در میان فعالان صنعتی ایجاد کرده است و همه در انتظار سیاست‌های دولت جدید در این زمینه هستند.

در روزهای منتهی به انتخابات، تلاش دولت موقت برای حفظ ثبات در بازارها و عدم مشخص بودن رئیس دولت چهاردهم، باعث شده که قیمت مقاطع فولادی در اکثر مراکز فروش با کمترین تغییرات همراه باشد. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که بازار آهن‌آلات نیز در آینده‌ای نزدیک به تغییر و تحولات دولت جدید و برنامه‌های اقتصادی آن، واکنش نشان خواهد داد.

واکنش بازار ارز به انتخاب پزشکیان و تاثیر آن بر قیمت میلگرد

پیش‌بینی می‌شد که اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست ‌جمهوری با نوسانات در بازارهای مختلف همراه باشد و همین طور هم شد. در این میان، بازار ارز به عنوان یکی از تاثیرپذیرترین بخش‌های بازار سرمایه، سریع‌تر از سایر بازارها واکنش کاهشی نشان داد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، قیمت دلار حدود ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان نسبت به روز قبل از انتخاب رئیس جمهور جدید کاهش یافت.

هرچند این کاهش قیمت دلار به طور مستقیم بر قیمت روز محصولات فولادی از جمله میلگرد تاثیر چندانی نداشته است؛ اما ادامه این روند طی روزهای آینده، بازار محصولات فلزی و سایر صنایع را نیز با نوسانات قیمتی روبه‌رو خواهد کرد. کارشناسان اقتصادی این نوسانات هیجانی بازار سرمایه را تا زمان جایگزینی رسمی دولت جدید و تحلیف رئیس جمهور، طبیعی و قابل انتظار می‌دانند.

واکنش بازار ارز به انتخاب پزشکیان و تاثیر آن بر قیمت میلگرد

روند نزولی قیمت میلگرد

قیمت میلگرد در روزهای اخیر به طور محسوسی کاهش یافته است. بررسی روند قیمت میلگرد در بازار نشان می‌دهد که اکثر تولیدکنندگان و فروشندگان این محصول، قیمت‌های خود را کاهش داده‌اند. دامنه این کاهش قیمت در محدوده صفر تا ۱.۸ درصد قرار دارد. انتخابات دور دوم و احتمال پیروزی دکتر پزشکیان در روزهای گذشته در این مورد بی تاثیر نبود. پس از برگزاری انتخابات و مشخص شدن رئیس جمهور نیز این روند کاهشی در دو روز گذشته ادامه پیدا کرده است.

استثنایی که در مورد این روند کاهشی وجود داشته، محصولات کارخانه میلگرد بافق یزد بوده است. قیمت محصولات این کارخانه افزایش ۰.۷ درصدی را نشان می‌دهد. بنابراین در این بازار، تنها شاهد افزایش نرخ قیمت در محصولات میلگرد بافق یزد هستیم. در کارخانه میلگرد بافق یزد، میلگردهای پرمصرف در ابعاد ۱۶، ۱۸ و ۲۰ میلی‌متر که از محبوبیت بالایی در میان مصرف‌کنندگان برخوردارند، با قیمت ۲۵,۲۷۰ تومان به فروش می‌رسند.

این روند کاهش قیمت‌ها در بازار میلگرد می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. یکی از مهم‌ترین دلایل، احتمالا کاهش هزینه‌های تولید و انرژی در این صنعت است. همچنین کاهش تقاضا و رکود در بخش ساخت ‌و ساز نیز می‌تواند یکی دیگر از عوامل موثر در کاهش قیمت‌ها باشد.

با توجه به اینکه میلگرد یکی از اصلی‌ترین مصالح ساختمانی است، کاهش قیمت این محصول می‌تواند تاثیر مثبتی بر هزینه‌های ساخت ‌و ساز داشته و به نوعی به نفع سازندگان و مصرف‌کنندگان نهایی باشد. این موضوع به بهبود وضعیت بازار مسکن و رونق صنعت ساختمان‌سازی کمک می‌کند. باید دید که ادامه این روند، می‌تواند در بلند مدت متاثر از انتخاب رئیس جمهور جدید باشد یا خیر.

از طرف دیگر، کاهش قیمت میلگرد می‌تواند برای تولیدکنندگان این محصول چالش ‌برانگیز باشد، زیرا تولیدکنندگان ناچار می‌شوند تا با کاهش هرچه بیشتر قیمت‌ها، سهم خود از بازار را حفظ کنند. بنابراین مدیریت این شرایط برای آن‌ها کمی دشوار خواهد بود.

روند نزولی قیمت میلگرد

تاثیر ریاست جمهوری دکتر پزشکیان بر قیمت میلگرد

در بررسی نقش نتایج انتخابات بر قیمت میلگرد، باید توجه داشت که این قیمت در درجه اول تحت تاثیر عوامل اقتصادی کلان و وضعیت صنعت فولاد قرار دارد و نتیجه انتخابات به خودی خود، تاثیر چندان زیادی بر قیمت میلگرد ندارد. اما سیاست‌های اقتصادی و صنعتی که دولت جدید در پیش می‌گیرد و هیجان حاکم بر بازار در شروع معاملات روزهای اول، می‌تواند در بلندمدت بر این عوامل تاثیر بگذارد و به تبع آن، قیمت میلگرد را نیز تحت تاثیر قرار ‌دهد.

برخی از سیاست‌های اقتصادی که ممکن است بر قیمت میلگرد تاثیر داشته باشند عبارتند از: سیاست‌های حمایتی و تشویقی برای افزایش بهره‌وری و تکنولوژی تولید فولاد، سیاست‌های تجاری از جمله تعرفه‌ها و سهمیه‌های واردات فولاد، سیاست‌های زیرساختی و افزایش سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمرانی و ساخت و سازها و همچنین سیاست‌های پولی و مالی مانند نرخ بهره و میزان مالیات‌ها و عوارض بر محصولات فولادی. بنابراین اگر دولت جدید سیاست‌های اقتصادی متفاوتی را در پیش بگیرد، ممکن است این تغییرات به شکل غیرمستقیم بر متغیرهای اثرگذار بر قیمت میلگرد تاثیر گذاشته و قیمت را نیز تحت تاثیر قرار دهند، گرچه این تاثیرات در کوتاه‌ مدت محدود بوده و در بلندمدت ملموس‌ می‌شوند.

نوشتن دیدگاه