استخدام تامین اجتماعی

آگاهی از شرایط استخدام تامین اجتماعی که به عنوان یکی از ارگان‌های دولتی بزرگ در کشور ما شناخته می‌شود، برای متقاضیان این امر اهمیت بالایی دارد. سازمان تامین اجتماعی که با پرداخت حقوق مناسب و مزایای قابل قبول، یکی از بهترین ارگان‌های دولتی ایران شناخته می‌شود، سالیانه شرایط استخدام خود را با تغییراتی اعلام می‌کند. با در اختیار داشتن مدارک تحصیلی از دیپلم تا دکترا و پس از شرکت در آزمون استخدامی تامین اجتماعی، می‌توانید وارد این ارگان دولتی شوید.

این سازمان برای هر سال شرایط استخدامی خود را اعلام می‌کند. آزمون استخدامی تامین اجتماعی سال ۱۴۰۳ در ۳۱ استان کشور و به صورت سراسری، توسط سازمان جهاد دانشگاهی برگزار شد. افرادی که متقاضی ثبت نام و شرکت در آزمون استخدامی هستند، علاوه بر دارا بودن شرایط عمومی باید شرایط اختصاصی اشتغال در این نهاد را نیز داشته باشند. از شرایط سنی گرفته تا طرح نیروی انسانی و همچنین احراز تحصیلی را می‌توان مهم‌ترین شرایط استخدام سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۳ نام برد. در این مقاله به بررسی بیشتر این موضوع می‌پردازیم.

شرایط استخدام سازمان تامین اجتماعی

متقاضیانی که قصد استخدام در سازمان تامین اجتماعی را دارند، باید با مطالعه کامل دفترچه راهنمایی مربوطه، شرایط و ضوابط مندرج در آن را به دقت بررسی کنند. اگر شرایط درج شده در این دفترچه را دارا هستید، مراحل بعدی را برای حضور در آزمون می توانید سپری کنید.

آزمون استخدامی سازمان تامین اجتماعی هر ساله برگزار می‌گردد و برای ثبت نام در آن، ابتدا باید فرم مربوطه را تکمیل کنید. این ثبت نام به صورت اینترنتی انجام می‌گیرد.

شرایط استخدام سازمان تامین اجتماعی دارای دو وجه عمومی و اختصاصی است. به صورت عمومی متقاضیان باید دارای شرایطی مانند تابعیت جمهوری اسلامی ایران، اعتقاد به دین مبین اسلام و همچنین داشتن سلامت جسمی و روانی باشند. شرایط اختصاصی شرکت در آزمون استخدامی تامین اجتماعی و پذیرش در آن پیچیده تر است. با توجه به اینکه تقاضا برای استخدام در این ارگان دولتی بسیار بالا است، سازمان تامین اجتماعی سعی می‌کند شرایط را به گونه‌ای انتخاب کند تا بتواند بهترین نیروها را جذب نماید.

شرایط استخدام سازمان تامین اجتماعی

منابع مطالعاتی برای آزمون تامین اجتماعی

آزمون استخدامی سازمان تامین اجتماعی بر اساس منابع مطالعاتی اعلام شده برگزار می‌گردد. از جمله منابع آزمون استخدامی سازمان تامین اجتماعی می‌توان به معارف اسلامی اشاره کرد که شامل سه زیر مجموعه یعنی اندیشه‌های سیاسی مقام معظم رهبری، اخلاق اسلامی برگرفته از آثار آیت الله محمد تقی مصباح یزدی و همچنین معارف اسلامی در آثار شهید مطهری است.

البته برای حضور در آزمون استخدامی سازمان تامین اجتماعی باید منابع زیر را نیز مطالعه کنید:

زبان و ادبیات فارسی

فناوری اطلاعات زبان انگلیسی عمومی

اطلاعات عمومی، دانش اجتماعی و حقوق اساسی

ریاضی و آمار مقدماتی

شناخت تامین اجتماعی

هوش و استعداد شغلی

توجه داشته باشید که بخش شناخت تامین اجتماعی در جزوه آشنایی اجمالی با سازمان تامین اجتماعی و در پروفایل داوطلبان قرار داده شده است. علاوه بر منابعی که اعلام کردیم، برخی دیگر از جزوه‌های مرتبط با شناخت تامین اجتماعی، عبارتند از:

سازمان تامین اجتماعی در یک نگاه

آیین نامه استخدامی سازمان تامین اجتماعی

مفاهیم و تعاریف بیمه اجتماعی و تامین اجتماعی

آشنایی با خدمات بیمه‌ ای و درمان تامین اجتماعی

مجموعه قوانین و مقررات تامین اجتماعی

آشنایی با آزمون کارگزاری‌ های رسمی

منابع مطالعاتی برای آزمون تامین اجتماعی

نکته مهمی که وجود دارد، مطالعه منابع تخصصی و اختصاصی برای شرکت در آزمون تامین اجتماعی است. با توجه به اینکه چند شغل در این آزمون وجود دارد، بر اساس نوع شغل باید به سراغ مطالعه منابع تخصصی و اختصاصی بروید. در دفترچه راهنما به خوبی می‌توانید منابع تخصصی و اختصاصی را در صفحات ۲۳ الی ۳۰ مطالعه کنید.

اعلام نتایج کتبی برای آزمون تامین اجتماعی

پس از اینکه آزمون تامین اجتماعی برگزار گردید، باید منتظر اعلام نتایج آزمون باشید. نتایج کتبی معمولا بین ۴۵ الی ۶۰ روز پس از برگزاری آزمون، توسط این سازمان اعلام می‌شود. یک ماه پس از برگزاری آزمون می‌توانید به سایت hrtc.ir مراجعه کرده و نتایج مرحله اول آزمون اختصاصی را مشاهده کنید.توجه داشته باشید که لازم است که حد نصاب مورد نیاز این نهاد دولتی را برای استخدام به دست آورید.

علاقه‌ مندان به اشتغال در تامین اجتماعی می‌توانند پس از ثبت نام و شرکت در آزمون استخدامی و کسب نمره لازم، در این ارگان دولتی استخدام شوند. متقاضیان می‌توانند پس از ثبت نام در آزمون استخدامی سازمان تامین اجتماعی، منابع معرفی شده را مطالعه کنند و پس از کسب نمره قابل قبول و حد نصاب، به سراغ سایر مراحل گزینش بروند.

با توجه به اینکه آزمون استخدامی سازمان تامین اجتماعی سراسری در زمانی متفاوت نسبت به آزمون استخدامی منطقه‌ای برگزار می‌گردد، باید نسبت به اعلام نتایج هر کدام از آنها، اطلاع پیدا کنید. فرد متقاضی باید با توجه به زمان برگزاری آزمون و بلافاصله پس از اعلام نتایج، به سراغ دریافت و مشاهده نتایج برود.

معمولا آزمون استخدامی سازمان تامین اجتماعی در فصل بهار برگزار می‌گردد. سازمان سنجش که به عنوان مجری آزمون استخدامی سازمان تامین اجتماعی، این وظیفه را بر عهده دارد، موظف است که از طریق سایت، نتایج را به متقاضیان اعلام کند. متقاضی پس از مراجعه به سایت، می‌تواند نتایج اعلام شده آزمون را مشاهده نماید. کافیست به سامانه مرکز آزمون جهاد دانشگاهی مراجعه کرده و پس از انتخاب گزینه ورود، به صفحه اختصاصی آزمون بروید. در گام بعدی بر روی گزینه اعلام نتایج آزمون کلیک کنید و نتایج را مشاهده نمایید.

اعلام نتایج کتبی برای آزمون تامین اجتماعی

شرایط عمومی و اختصاصی برای تامین اجتماعی

داشتن شرایط عمومی و اختصاصی برای شرکت در آزمون تامین اجتماعی و استخدام در آن اهمیت دارد. این سازمان برخی شرایط و قوانین را به صورت عمومی و برخی را به صورت اختصاصی جهت استخدام متقاضیان اعلام کرده است. از جمله شرایط عمومی استخدام سازمان تامین اجتماعی می‌توان موارد زیر را نام برد:

دارا بودن تابعیت کشور ایران

اعتقاد به دین اسلام و یا یکی از ادیان رسمی شناخته شده در قانون اساسی

داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت قانونی برای داوطلبان آقا

التزام عملی به قانون اساسی کشور

نداشتن سوء سابقه کیفری و جزایی

عدم اعتیاد به دخانیات و مواد مخدر

داشتن سلامت جسمی و روانی متناسب با شغل انتخابی

داشتن حداقل ۲۰ سال و حداکثر ۳۵ سال برای مدارک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای حرفه‌ ای و حداکثر ۴۰ سال برای مدارک دکتری تخصصی پزشکی

شرایط عمومی و اختصاصی برای تامین اجتماعی

عدم استخدام رسمی یا پیمانی در سایر ارگان‌ های اجرایی کشور

عدم محکومیت به محرومیت از استخدام در ارگان‌ های دولتی

متقاضی با داشتن این شرایط می تواند مراحل بعدی را برای ثبت نام در آزمون طی کند.

شرایط اختصاصی سازمان تامین اجتماعی برای استخدام، عبارتند از:

متقاضی جهت شرکت در آزمون و استخدام در سازمان تامین اجتماعی، باید تحصیلاتش متناسب با عنوان شغلی مورد نظر بوده و در آن رشته، فارغ التحصیل شده باشد.

دارا بودن دانشنامه و گواهینامه موقت فراغت از تحصیل یا پایان طرح تحصیل

داشتن مدارک تحصیلی موسسات آموزش عالی که مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشند.

افراد مشمول خدمات پزشکی و پیراپزشکی، باید گواهی پایان دوره طرح و یا معافیت را ارائه دهند.

معافیت پزشکی خدمت زیر پرچم داوطلبان، اگر توسط واحد طب کار استان مربوطه تایید شود، قابل پذیرش است.

نظرات خود را با همدیگر به اشتراک بگذارید

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید نظرات خود را با سایر کاربران به اشتراک بگذارید. کاربرانی که قبلا در آزمون شرکت کرده‌ اند، می توانند اطلاعات لازم را در اختیار سایرین قرار دهند.

نوشتن دیدگاه