از کجا بفهمیم سگ ناراحته

توجه به روحیات حیوانات خانگی برای صاحبان آن‌ها بسیار حائز اهمیت است و لازم است که آنها با دلایل و علائم مختلف بروز ناراحتی سگ آشنا باشند. زیرا گاهی سگ‌ها حالت‌هایی را از خود بروز می‌دهند که صاحبانشان را نگران می‌کند. این حالات می‌تواند شامل بی‌ میلی به غذا، خواب بیش از حد و یا عدم بروز واکنش مثبت به علاقمندی‌های سابق باشد. گاهی سرپرستان این حیوانات خانگی با مشاهده این حالات سردرگم می‌شوند و نمی‌دانند که آیا سگ دچار بیماری شده است یا خیر. در حالی که این نشانه‌ها برخی از علائم حس ناراحتی و افسردگی در سگ به شمار می‌آیند. اگر در خانه از حیوانات خانگی همچون سگ نگهداری می‌کنید، بهتر است با علائم ناراحتی در آن‌ها به خوبی آشنا باشید. علائم حس ناراحتی در سگ‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

کم تحرک شدن و لذت نبردن از جنب و جوش

ناله کردن یا زوزه کشیدن و تولید صداهای محزون

 بروز خشم بدون دلیل و به صورت ناگهانی

لیس زدن ناخن‌ها و بدن به طور غیر طبیعی و بیش از حد

تنها ماندن سگ در خانه برای مدت زمان زیاد

صدایی که سگ را می ترساند

صدایی که سگ را می ترساند

حس شنوایی بسیاری حیوانات از انسان قوی‌تر است. سگ‌ها از جمله حیواناتی هستند که حس شنوایی آن‌ها بسیار حساس بوده و می‌توانند صداها را حتی از فاصله‌ بسیار دور، مثلا فاصله چهار برابری در مقایسه با انسان‌ها، بشنوند. به دلیل قابلیت تحرک گوش‌ها، این حیوانات می‌توانند حتی محل دقیق صدا را را نیز تشخیص دهند. هر چه گوش‌ها حالت کشیدگی بیشتر و اندازه بزرگ‌تری داشته باشند، صداهای بیشتری نیز دریافت خواهند کرد. این موضوع سبب شده که شنیدن برخی صداها به شدت سگ‌ها را بترساند و یا در مواردی باعث آسیب به سلامت شنوایی آن‌ها شود.

برخی از صداها از جمله صدای ترقه‌ و آتش‌بازی، رعد و برق و حتی سشوار و جاروبرقی، برای سگ آزار دهنده است. سگ‌ها هنگام شنیدن صدای رعد و برق به دلیل اینکه ناگهانی رخ می‌دهد و منشا آن نیز غیر قابل تشخیص است، دچار ترس می‌شوند. در این مواقع لازم است سگ را در آغوش خود یا جایی که احساس امنیت می‌کند، قرار دهیم. همچنین صدای سشوار و جاروبرقی علی رغم رایج بودن، می‌تواند سبب ناآرامی سگ‌ها شود. 

در صورت مواجهه با واکنش شدید نسبت به این صدا‌ها، می‌توان با آموزش اصولی سبب از بین رفتن ترس سگ شد. برخی سگ‌ها به صدای آژیر آمبولانس نیز واکنش نشان می‌دهند. بروز واکنش هنگام شنیدن صدای آژیر آمبولانس و دیگر آژیرها به دلیل فرکانس این صدا است که مشابه زوزه‌ی همنوعان این حیوان است. همچنین جیغ، فریاد و یا صدای بسیار بلند صاحبان سگ‌ها هم می‌توانند باعث ترس این حیوانات شوند.

غمگین شدن سگ‌ها هنگام از دست دادن یکی از اعضای خانواده

غمگین شدن سگ‌ها هنگام از دست دادن یکی از اعضای خانواده

همه ما می‌دانیم که سگ‌ها حیواناتی اجتماعی هستند و به همین دلیل نمی‌توانند برای مدت زمان طولانی تنها بمانند. این حیوانات به صاحبان و اطرافیان خود احساس دوستی، وفاداری و وابستگی پیدا دارند. به طور کلی از دست دادن یکی از اعضای خانواده یا اطرافیانی که رابطه‌ای صمیمی با حیوان خانگی شما دارد، می‌تواند باعث بروز علائم ناراحتی در سگ‌ها شود و برای این حیوانات بسیار غم‌انگیز باشد.

 اگر در اثر تجربه مرگ در خانواده، سگتان دچار غم و ناراحتی شده است، شاید نتوانید این دوره را کوتاه کنید، ولی می‌توانید با توجه کردن به احساس حیوان و رفتار مهربانانه‌، به او در گذراندن این دوره کمک کنید. به طور خلاصه بغل کردن و بیشتر وقت گذراندن با حیوان خانگی، می‌تواند در از بین بردن حس ناراحتی سگ کمک کند.

برای رفع افسردگی سگ چه باید کرد

اگر نگهداری یکی از نژادهای متنوع سگ را بر عهده گرفته‌اید، باید علاوه بر تغذیه و سلامت جسمی حیوان، به روحیات و حالات آن نیز توجه داشته باشید. علائم بسیار ساده‌ای وجود دارند که مشاهده آنها در سگ‌ شما، می‌تواند ناشی از وجود حس غم و ناراحتی او باشد. بنابراین در گام اول باید با این علائم به خوبی آشنا باشید. همچنین پس از متوجه شدن حس ناراحتی و افسردگی در سگ، لازم است اقداماتی را برای کمک به گذراندن این دوره انجام دهید. در واقع در صورت مشاهده علائم ذکر شده در گام اول لازم است سگتان را پیش دامپزشک ببرید تا به طور کامل او را معاینه کند، زیرا گاهی درد یا مشکلات تیروئیدی و غیره نیز می‌توانند باعث بروز علائم مشابه ناراحتی در سگ‌ها شوند.

برای رفع افسردگی سگ چه باید کرد

پس از اطمینان خاطر از سلامت جسمی حیوان، باید با توجه به تشخیص و دستور دامپزشک رژیم غذایی سالم‌تری را برای سگ خود پیش بگیرید. توجه بیشتر و محبت مداوم نیز می‌تواند تاثیر فوق العاده‌ای روی روحیه حیوان خانگی شما داشته باشد. علاوه بر این در برخی موارد داروهای افسردگی مختص حیوانات همچون پروزاک (فلوکستین) و یا برخی موارد دیگر نیز توسط دامپزشک برای سگ تجویز خواهد شد.

به طور کلی، سرپرستی گرفتن حیوانات خانگی مسئولیت زیادی را به همراه دارد و شما باید علاوه بر سلامت نگه داشتن جسم حیوان، به روحیات و علائم رفتاری او نیز توجه کافی داشته باشید. سگ‌ها حیواناتی بسیار اجتماعی هستند که به راحتی با انسان دوست شده و حس وابستگی پیدا می‌کنند. برای نگهداری از این حیوانات باهوش، باید با خلق و خوی آن‌ها آشنا باشید و توجه داشته باشید که سگ‌ها برای دوری از افسردگی، به فعالیت منظم، جنب و جوش، بیرون رفتن و تفریح نیاز دارند. 

نوشتن دیدگاه