علت بی حالی و عدم تعادل در راه رفتن پاهای عقب سگ چیست

داشتن حیوانات خانگی برای بسیاری از افراد لذت بخش است. اما باید این واقعیت را پذیرفت که حیوان خانگی به مراقبت و توجه دائم، نیاز دارد و اگر به این موضوع توجه نشود، حیوان به خصوص سگ دچار علائم مختلفی خواهد شد که نشان دهنده عدم مراقبت صحیح از او و یا بیماری های زمینه ای است.

اگر در منزل سگ نگهداری می کنید، باید حتما به شرایط محیطی نگهداری و مراقبت از آن توجه ویژه ای داشته باشید. ممکن است سگ شما با بی حالی مواجه شود و تعادل خوبی در هنگام راه رفتن نداشته باشد. تلو تلو خوردن سگ جزو مشکلات رایج نیست، اما می توان دلیل بروز این مشکل را با مراجعه به دامپزشک شناسایی کرد. عدم تعادل در راه رفتن پاهای عقب سگ نیز از جمله مشکلاتی است که می توان با کمک دامپزشک و شناسایی دلیل این مشکل، آن را برطرف نمود.

تلو تلو خوردن در سگ          

نگهداری کردن از سگ در منزل چالش های خاص خودش را دارد. شما باید هر لحظه متوجه علائم سگ و شیوه راه رفتن آن باشید. یکی از مشکلاتی که در برخی از سگ ها شاهد هستیم، تلو تلو خوردن آنها است. در واقع ممکن است سگ شما بی حال باشد و تعادل خوبی در هنگام راه رفتن روی پاهایش نداشته باشد. تلو تلو خوردن و عدم تعادل در راه رفتن پاهای عقب سگ، می تواند دلایل بسیار زیادی داشته باشد. حتی یک ضعف کوچک متابولیکی نیز می‌تواند باعث بروز این مشکل شود. دلایل احتمالی که می توان برای تلو تلو خوردن سگ در نظر گرفت، عبارتند از:

خوراندن مواد مخدر به سگ: در برخی از مواقع تلو تلو خوردن سگ به دلیل خوراندن مواد مخدر به او رخ می دهد. اگر به تازگی یک سگ را به سرپرستی گرفته اید و اطلاعاتی در مورد نحوه تغذیه او ندارید، باید این احتمال را بدهید که علت بی حالی و عدم تعادل در راه رفتن پاهای عقب سگ، خوراندن مواد مخدر به او باشد.

مشکلات عصبی در سگ ها: هر یک از مشکلات عصبی سگ‌ها، می توانند علائم خاصی را به همراه داشته باشند. درگیر شدن برخی از اعصاب سگ‌ها باعث عدم تعادل در راه رفتن آنها می‌شود. بروز مشکلات عصبی و مغزی، معمولا به خاطر ضربه و یا به دلیل مشکلات بدو تولد رخ می دهند. پزشک برای تشخیص این مشکلات MRI تجویز می کند و می توان با یک تصویربرداری دقیق از مغز سگ، مشکلات عصبی او را به بهترین شکل تشخیص داد.

تلو تلو خوردن در سگ          

مشکلات متابولیکی در سگ: گاهی اوقات علت تلو تلو خوردن سگ، مشکلی متابولیکی است. کمبود ویتامین ها و برخی از مواد معدنی در بدن سگ‌ها می‌تواند باعث تلو تلو خوردن آنها شود. در چنین شرایطی احتمالا سگ‌ها علائم دیگری همچون بی حالی نیز از خود نشان می دهند.

علت ضعیف شدن پای سگ

ضعیف شدن پای سگ یکی دیگر از مشکلات نسبتا شایع در سگ‌ها است. قبل از اینکه علت ضعیف شدن پای سگ را بدانید، باید به نشانه های آن توجه کنید تا به موقع به فکر درمان این مشکل باشید. اگر سگ شما هنگام راه رفتن لنگ می‌زند یا پایش را از روی زمین بلند نمی‌کند، احتمالا با مشکل ضعیف شدن عضلات مواجه شده است. سستی عضلات پا نیز از جمله شایع ترین نشانه های ضعیف شدن پای سگ است؛ به گونه ای که سگ ها نمی توانند مانند قبل بدوند و یا بالا و پایین بپرند. عدم تعادل نیز از جمله نشانه های ضعیف شدن پاهای سگ است، به گونه ای که سگ در هنگام حرکت به صورت ناگهانی سر می خورد و به سختی راه می‌رود.

گاهی اوقات ضعیف شدن پای سگ علت بی حالی او نیز است. اگر سگ شما حال و حوصله بازی کردن ندارد و یا ترجیح می دهد که استراحت طولانی مدتی داشته باشد، ممکن است بدون اینکه متوجه باشید از درد پا رنج ببرد. هر نشانه ای از تغییر رفتار حرکتی سگ شما باید جدی گرفته شود و سریعا به دامپزشک اطلاع داده شود. عوامل زیادی می توانند باعث ضعیف شدن پای سگ شوند، اما مهم ترین آنها  شامل موارد زیر هستند:

آرتریت: در صورتی که التهابی در مفاصل سگ رخ داده باشد، سگ قادر به حرکت مناسب نیست و درد و ضعف بسیار زیادی را در پاها احساس می کند. این موضوع بیشتر در سگ های مسن دیده می شود.

علت ضعیف شدن پای سگ

مشکلات نخاعی: فتق دیسک، سکته، ضایعات نخاعی و فشار روی نخاع سگ، باعث بروز مشکلات نخاعی شده و درد زیادی را در مفاصل و پاها به وجود می آورد و فشار آمدن به نخاع می تواند احتمال بی حسی در پاهای سگ را چندین برابر افزایش دهد.

بیماری های عصبی: برخی از بیماری های عصبی مانند بیماری هایی که باعث تحلیل عصبی و ضعف پیش رونده می شوند، می توانند عدم تعادل در راه رفتن را به همراه داشته باشند.

مشکلات استخوانی: ممکن است بدون اینکه متوجه شده باشید، سگ شما با مشکلاتی همچون شکستگی، جابجایی مفصل و سایر آسیب های استخوانی مواجه شده باشد. در چنین شرایطی سگ قادر به راه رفتن نبوده و درد زیادی را در پاها احساس می کند.

بیماری های سیستمیک: برخی از بیماری های سیستمیک و کمبود ویتامین ها و مشکلات قلبی و عروقی نیز باعث بروز این مشکل می شوند. برای درمان باید حتما نوع بیماری پس از آزمایش خون مشخص شود.

علت کشیدن پای سگ روی زمین        

قبل از اینکه بخواهیم علت کشیدن پای سگ روی زمین را مشخص کنیم، باید این موضوع را به شما یادآوری کنیم که کشیدن پای سگ روی زمین پس از ادرار یا مدفوع، یک اتفاق طبیعی است و جای نگرانی ندارد. در چنین مواقعی سگ ها مواد شیمیایی موجود در غدد پاهای خودشان را روی زمین قرار می‌دهند تا نشانه گذاری داشته باشند، بنابراین این رفتار در واقع بخشی از غریزه و نیاز طبیعی سگ است. با این حال در برخی از مواقع، کشیدن مکرر پای سگ روی زمین می‌تواند ناشی از مشکلات مختلف پوستی و یا مفصلی باشد.

علت کشیدن پای سگ روی زمین        

به عنوان صاحب سگ باید دقت کنید و ببینید که سگ در چه زمانی پای خود را روی زمین می کشد و با توجه به الگوی کشیدن پا روی زمین، به دامپزشک مراجعه کنید تا او علت پزشکی این موضوع را بررسی کند و تجویزهای لازم را ارائه نماید. در اکثر مواقع هیچ مشکل جدی رخ نداده است و سگ فقط می خواهد با کشیدن پاها روی زمین، سوزشی که در پوست و پاهای خود تجربه می کند را تسکین دهد. از جمله مهم ترین علت های کشیدن پای سگ روی زمین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سگ ها گاهی پای خودشان را روی زمین می کشند تا خارش یا درد ایجاد شده در پاها را کاهش دهند. بنابراین، اگر شاهد آلرژی در پوست بدن و یا سایر بیماری های پوستی در سگ باشیم، احتمال بروز التهاب و کک و مک نیز وجود دارد.

عفونت های باکتریایی و قارچی پوست نیز باعث می شوند تا سگ برای از بین بردن خارش پای خود، آن را روی زمین بکشد. این عفونت‌ها می‌توانند به دلیل زخم‌های پوستی و سایر مشکلات پوستی رخ دهند.

مشکلات عصبی در سگ‌ها نیز عامل دیگری برای بی حالی و عدم تعادل در راه رفتن پاهای عقب آنها است. اگر با مشکل تلو تلو خوردن سگ مواجه هستید، حتما مشکلات عصبی و مغزی را بررسی کنید. چون در اکثر مواقع این مشکل باعث کشیدن پای سگ روی زمین می‌شود.

درمان فلج شدن پاهای عقب سگ

درمان فلج شدن پاهای عقب سگ

علت بی حالی و عدم تعادل در راه رفتن پاهای عقب سگ، حتما باید مورد بررسی قرار بگیرد. در صورت بروز این مشکل به دامپزشک مراجعه کنید تا شرایط سلامتی سگ را بررسی کند. ممکن است بسته به تجویز پزشک، سگ شما نیاز به انجام MRI و یا آزمایش خون داشته باشد تا شرایط سلامتی او را دقیق تر بررسی کنند. به خصوص اگر این مشکل همراه با تلو تلو خوردن و بی حالی باشد. پس از انجام بررسی ها و آزمایشات لازم، می توان مشخص کرد که فلج شدن پاهای عقب سگ به چه دلیلی است و باید چگونه آن را برطرف کرد.

روش های درمانی مختلفی بسته به علت ضعیف شدن پای سگ وجود دارند. مهم ترین روش درمانی، تامین ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز سگ بسته به سن او است. به خصوص اگر در آزمایش خون کمبود برخی از مواد مانند آهن، اثبات شده باشد. علاوه بر این باید توجه کنید که علت بی حالی و عدم تعادل در راه رفتن پاهای عقب سگ ممکن است مربوط به روحیه و افسردگی او باشد. از این رو توجه به سگ و زمان گذاشتن برای او بسیار مفید خواهد بود.

در صورتی که علت ضعیف شدن پای سگ مشکلات عصبی باشد، باید حتما برای درمان آن از داروهای مناسبی که دامپزشک تجویز می‌کند، استفاده شود. شاید  سگ شما چند ماهی به مصرف دارو نیاز داشته باشد و پس از آن، کاملا درمان شود. توصیه می شود که حتما علائم سگ را بررسی کنید تا به دامپزشک برای شناسایی علت بی حالی و عدم تعادل راه رفتن سگ خود، کمک نمایید.  

نوشتن دیدگاه