بهترین زمان غذا دادن به سگ

بهترین نوع غذا نیز اگر در زمان مناسب و درستی به سگ داده نشود، نه تنها تاثیری روی بهبود سلامت سگ نخواهد داشت، بلکه ممکن است باعث بروز مشکلات مختلفی در بدن سگ‌ها شود. بهترین زمان غذا دادن به سگ با توجه به نوع و نژاد سگ تعیین می‌شود. سگ‌هایی که دارای جثه بزرگتری هستند و حجم معده آنها بیشتر است، به یک بار غذا دادن در طول روز نیاز دارند و بهترین زمان برای آنها ظهر یا بعد از ظهر است. سگ‌های کوچک‌تر، معده کوچک‌تری دارند و حتماً باید دوبار در طول روز به آنها غذا داد. بهترین زمان غذا دادن به سگ‌های کوچک، یک بار صبح و یک بار بعد از ظهر است. در این مقاله قصد داریم نحوه و زمان غذا دادن به سگ‌ها را مورد بررسی قرار دهیم و تمامی مواردی را که در مورد غذای سگ باید بدانید، به شما آموزش دهیم؛ برای کسب اطلاعات جامع در این زمینه، با ما همراه باشید.

مقدار غذای سگ نسبت به وزن     

دانستن مقدار غذای سگ نسبت به وزن او، از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر در طول روز نسبت به مقدار مورد نیاز سگ، غذای کمتری به او بدهید، سگ انرژی کافی برای انجام فعالیت را نخواهد داشت و تمایل بیشتری به خواب پیدا می‌کند و کم کم افسرده می‌شود؛ از طرفی اگر بیش از اندازه مورد نیاز سگ به او غذا بدهید، سگ دچار افزایش وزن می‌شود و نمی‌تواند تحرک کافی داشته باشد. طبق تحقیقات انجام شده سگ‌هایی که بیشتر از نیاز خود غذا می‌خورند، عمر کمتری دارند و در طول عمر کوتاه خود نیز به بیماری‌های مختلفی دچار می‌شوند.

مقدار غذای سگ نسبت به وزن     

برای تعیین نسبت غذا به وزن سگ، حتماً طبق دستورالعمل زیر عمل کنید:

اگر سگ شما بین ۲ تا ۵ کیلوگرم است: اگر سگ شما وزن کمتر از ۵ کیلوگرم دارد، باید به ازای هر کیلوگرم از وزنش بین ۴۰ تا ۵۵ کالری دریافت کند. برای مثال یک سگ ۵ کیلوگرمی به ۲۰۰ تا ۲۷۵ کالری در طول روز نیاز دارد.

اگر سگ شما بین ۵ تا ۱۵ کیلوگرم است: در این گونه موارد سگ به ازای هر کیلوگرم از وزن خود باید ۳۰ تا ۴۵ کالری مصرف کند. با توجه به این فرمول مقدار غذای مورد نیاز یک سگ ۱۵ کیلوگرمی ۴۵۰ تا ۶۷۵ کالری در روز است.

اگر سگ شما بین ۱۵ تا ۳۰ کیلوگرم است: یک سگ ۱۵ تا ۳۰ کیلوگرمی برای انجام فعالیت‌های کامل خود در طول یک روز باید به ازای هر کیلوگرم از وزن خود، ۲۵ تا ۳۰ کالری دریافت کند. با توجه به این فرمول غذای مورد نیاز برای یک سگ ۳۰ کیلوگرمی، ۷۵۰ تا ۹۰۰ کالری دارد.

اگر سگ شما بالای ۳۰ کیلوگرم است: در این صورت به ازای هر کیلوگرم از وزن سگ، باید به او ۲۰ تا ۲۵ کالری داده شود. برای مثال اگر سگ شما ۵۰ کیلوگرم است، غذای او حتماً باید ۱۰۰۰ تا ۱۲۵۰ کالری داشته باشد.

نحوه غذا دادن به سگ نگهبان

عموم مردم فکر می‌کنند که غذا دادن به سگ نگهبان کار چندان دشواری نیست. این در حالی است که اگر غذای سگ نگهبان به درستی به او داده نشود، مشکلات مختلفی برای او به وجود می‌آید. از آنجایی که سگ نگهبان دارای معده حساسی است، غذایی که به او می‌دهید حتماً باید مناسب بوده و مطابق با رژیم غذایی او تهیه و تولید شده باشد.

برای غذا دادن به سگ نگهبان در ابتدا باید رژیم غذایی مناسب برای او را پیدا کنید. برای این منظور بهتر است در روزهای ابتدایی تنها مقدار کمی از هر غذا را به حیوان بدهید. با استفاده از این روش کم کم متوجه می‌شوید که چه غذایی برای سگ نگهبان بهترین گزینه است و سگ شما به چه غذایی علاقه بیشتری دارد، در نهایت می‌توانید یک رژیم غذایی منحصر به فرد برای او به دست آورید.

نحوه غذا دادن به سگ نگهبان

اگر قصد دارید به سگ نگهبان خود گوشت پخته بدهید، به هیچ عنوان نباید در گوشت استخوان وجود داشته باشد. از آنجایی که سگ نگهبان گوشت پخته شده را خیلی خوب نمی‌جود، وجود استخوان در داخل گوشت پخته، باعث گیر کردن استخوان در گلوی او شده و احتمال خفگی را بالا می‌برد. حتی در صورتی که گوشت مورد استفاده در رژیم غذایی سگ نگهبان پخته شده نیست، باز هم باید استخوان‌های بزرگ و تیز را از گوشت جدا کرد. وجود استخوان‌های بزرگ و تیز در گوشت باعث گیر کردن استخوان در گلو و ایجاد خونریزی داخلی در بدن سگ می‌شود.

بعد از انتخاب کردن غذای مناسب برای سگ نگهبان و قرار دادن سبزیجات مختلف در رژیم غذایی او، حتماً باید غذای سگ را در ظرفی تمیز و مناسب بریزید. از آنجایی که سگ نگهبان وظیفه حفاظت را به عهده دارد، باید به بهترین شکل از او مراقبت کرد و حتماً غذاهای مفید به سگ داد تا بتواند به درستی وظیفه خود را انجام دهد. نکته مهمی که در مورد غذا دادن به سگ نگهبان باید در نظر گرفته شود، این است که سگ نگهبان هر مقدار غذایی که به او بدهید را می‌خورد، بنابراین نباید در دادن غذا به این سگ زیاده‌روی کنید.

غذای خانگی برای توله سگ        

غذاهای آماده زیادی در بازار برای توله سگ وجود دارند که می‌توان از آنها استفاده کرد، اما ممکن است در برخی از مواقع دوست داشته باشید که خودتان غذای خانگی برای او آماده کنید. از آنجایی که توله سگ به صورت مداوم رشد می‌کند، غذای او باید به اندازه‌ای باشد که جوابگوی رشد سگ بوده و حاوی تمامی ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز باشد. غذای خانگی مورد نیاز برای یک توله سگ، حتماً باید حاوی مواد زیر باشد:

۱. پروتئین‌ها: یکی از مهمترین مواد برای رشد توله سگ که حتماً باید در غذای او موجود باشد، انواع پروتئین‌ها هستند. پروتئین مورد نیاز برای یک توله سگ از محصولات مختلفی مانند مرغ، گوشت قرمز، گوشت اردک و گوشت ماهی تامین می‌شود. البته فرآورده‌های مشابه این محصولات مانند دل و جگر نیز برای تامین پروتئین مورد نیاز، استفاده می‌شوند. دانه‌های روغنی مانند تخم کتان نیز می‌توانند پروتئین مورد نیاز برای بدن سگ را تامین کنند. برخی دیگر از مهمترین تامین کنندگان پروتئین مورد نیاز برای بدن توله سگ عبارتند از: تخم مرغ، تخم ماهی، روغن ماهی، ماهی سالمون و ... .

غذای خانگی برای توله سگ        

۲. انواع ویتامین‌ها: تمامی مواد غذایی که در بالا به آنها اشاره شد، حاوی انواع ویتامین‌های مختلف نیز هستند. ویتامین‌های مورد نیاز برای بدن یک سگ با استفاده از کدو حلوایی، کلم بروکلی، هویج، لوبیا سبز و اسفناج نیز تامین می‌شود.

۳. کلسیم: از آنجایی که توله سگ در سن رشد است و برای استخوان سازی به کلسیم زیادی نیاز دارد، با گنجاندن لبنیاتی مانند شیر و ماست در رژیم غذایی توله سگ، باید کلسیم مورد نیاز برای بدن او را تامین کرد.

۴. فیبر: شاید در نگاه اول استفاده از فیبر برای توله سگ چندان ضروری به نظر نرسد، اما استفاده از فیبر در رژیم غذایی یک سگ باعث می‌شود دستگاه گوارشی او بهتر کار کند، از این رو گنجاندن انواع سبزیجات در رژیم غذایی، برای تامین فیبر بدن توله سگ ضروری است.

تمامی مواردی که در بالا به آنها اشاره شد می‌توانند به عنوان غذای خانگی توله سگ مورد استفاده قرار گیرند. تنها نکته‌ای که در این زمینه باید به آن توجه کرد این است که در هر وعده غذایی باید تمامی گروه‌ها گنجانده شوند.

مقدار غذای سگ بالغ در روز       

به صورت کلی یک سگ بالغ در روز به میزان انرژی کمتری نسبت به یک توله سگ، نیاز دارد، اما مقدار غذای سگ بالغ در روز به موارد دیگری نیز بستگی دارد که برخی از مهم‌ترین آنها عبارتند از:

۱. سن سگ بالغ: سگ بالغ با پیر شدن به میزان غذای کمتری نسبت به سنین جوانی نیاز دارد. از آنجایی که یک سگ زمانی که سالخورده و پیر می‌شود، نمی‌تواند مانند قبل فعالیت داشته باشد، به میزان غذای کمتری در طول روز نیاز دارد.

مقدار غذای سگ بالغ در روز       

۲. نژاد سگ: بدیهی است که نژاد سگ تعیین کننده جثه اوست. سگ بالغی که از نژاد کوچکتر و با جثه ضعیف‌تری باشد، نسبت به سگی با نژاد بزرگتر، به میزان غذای کمتری نیاز دارد. همانطور که در بالا نیز به این مسئله اشاره شد، میزان کالری روزانه مورد نیاز یک سگ بالغ به وزن او بستگی دارد و از آنجایی که وزن نژادهای کوچکتر کمتر است، یک سگ کوچک به میزان غذای کمتری نیاز دارد.

۳. میزان فعالیت سگ: اگر در طول روز برای مدت زمان طولانی سگ را به پیاده‌روی می‌برید و یا سگ شما سگ نگهبان است و مدام در باغ مشغول به حرکت و نگهبانی است، مسلماً به میزان غذای بیشتری نیاز دارد تا بتواند فعالیت‌های خود را به بهترین نحو ممکن انجام دهد.

جدول غذای خشک سگ   

یکی از بهترین راه‌ها برای پی بردن به مقدار غذای مورد نیاز برای یک سگ مراجعه به جدول غذای خشک سگ است. در این جدول با توجه به سن و وزن سگ، میزان غذای مورد نیاز برای او تعیین می‌شود. برخی از انواع غذای سگ روی بسته‌بندی خود دارای جدول هستند و داخل بسته‌بندی یک پیمانه وجود دارد که با استفاده از آن می‌توان مقدار غذای مورد نیاز برای سگ را اندازه‌گیری کرد و سپس به اندازه مورد نیاز به او غذا داد. در ادامه به صورت خلاصه جدولی برای غذای خشک سگ، در اختیار شما قرار می‌دهیم:

اندازه سگ (به کیلوگرم)

میزان غذای خشک

۱٫۵ تا ۶

یک سوم پیمانه تا یک پیمانه

۶ تا ۹

یک تا یک و یک سوم پیمانه

۹ تا ۱۶

یک و یک سوم تا دو پیمانه

۱۶ تا ۲۳

دو تا دو و دو سوم پیمانه

۲۳ تا ۳۵

دو و دو سوم تا سه و یک سوم پیمانه

۳۵ تا ۴۵

سه و یک سوم تا چهار و یک سوم پیمانه

۴۵ به بالا

یک چهارم پیمانه به ازای هر ۵ کیلوگرم

چند بار در روز به سگ غذا بدهیم

تعداد دفعات غذا دادن به سگ با توجه به کوچک یا بزرگ بودن سگ متفاوت است. سگ‌های بزرگ، حجم معده زیادی دارند و می‌توانند در یک وعده غذایی تمامی مواد مغذی مورد نیاز برای بدنشان را بخورند، از این رو اگر سگ بزرگی دارید، می‌توانید تنها یک بار در روز به آن غذا دهید. اگر سگ شما از نژادهای ریز جثه است، به دلیل اینکه این نژادها حجم معده کمی دارند و معمولاً نمی‌توانند تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را در یک وعده دریافت کنند، بهتر است مقدار غذای مورد نیاز برای آنها را بین ۲ تا ۳ وعده غذایی تقسیم کنید و ۲ تا ۳ مرتبه در روز به آنها غذا دهید.

چند بار در روز به سگ غذا بدهیم

یکی از مهمترین مسائلی که در مورد تعداد دفعات غذا دادن به سگ‌ها باید به آن توجه شود، این است که یک سگ هر چقدر غذا به او بدهید، می‌خورد و این موضوع باعث افزایش وزن سگ می‌شود، از این رو اگر سگ شما سرحال است، نیازی به خوردن غذای بیشتر در طول روز ندارد و می‌تواند به راحتی فعالیت‌های اولیه خود را انجام دهد. برای اطلاع دقیق از تعداد دفعات غذا خوردن سگتان در طول یک روز، می‌توانید به دامپزشک مراجعه کنید.

علائم گرسنگی سگ

اگر در طول روز به اندازه به سگ خود غذا ندهید و سگ را گرسنه نگه دارید، معمولاً با علائم زیر روبرو می‌شوید:

۱. کسلی و بی‌حالی سگ: زمانی که یک سگ کمتر از مقدار کالری مورد نیاز برای بدنش، غذا بخورد، اولین واکنش طبیعی او کسلی و بی‌حالی است. در این گونه موارد سگ به دلیل عدم دریافت کالری مناسب، نمی‌تواند فعالیت‌های روزمره خود را انجام دهد و بیشتر از قبل می‌خوابد.

۲. خیره شدن به غذا و تعقیب کردن آن: زمانی که سگ گرسنه باشد، مدام به ظرف غذا و غذای خود خیره می‌شود. در این گونه موارد سگ با زبان بدن خود می‌خواهد به شما بفهماند که گرسنه و بی‌حال است و دوست دارد غذای بیشتری بخورد.

علائم گرسنگی سگ

۳. جویدن بیش از اندازه اشیا: درست است که سگ در هنگام بازی کردن، برخی از اشیا را می‌جود، اما اگر این جویدن حالت افراط به خود بگیرد، می‌توان گفت سگ گرسنه مانده است.

۴. سعی در جلب توجه: اگر سگ را برای مدت زمان طولانی گرسنه نگه دارید، سگ بعد از مدت زمان کوتاهی مدام به دنبال جلب توجه شماست و قصد دارد به نوعی به شما بفهماند که سیر نشده است و گرسنه است.

۵. افزایش ترشح بزاق: اگر دهان سگ شما بیش از اندازه بزاق ترشح می‌کند، به صورتی که تمامی کف منزل شما پر از بزاق می‌شود، می‌توان گفت که سگ گرسنه است.

۶. نفس نفس زدن: یک سگ در صورت فعالیت زیاد نفس نفس می‌زند، اما اگر سگ شما بدون هیچگونه فعالیتی نفس نفس می‌زند و نمی‌تواند تنفس خود را کنترل کند و برای نفس کشیدن بهتر مدام زبان خود را بیرون می‌آورد، باید بدانید که سگ گرسنه است.

علائم گرسنگی سگ

۷. ناله کردن: در نهایت اگر به هیچ یک از نشانه‌هایی که در بالا به آنها اشاره شد برخورد نکرده‌اید و نمی‌دانید که سگ شما گرسنه است یا خیر، ناله کردن می‌تواند آخرین گزینه هشدار دهنده گرسنگی سگ باشد. در این مرحله سگ سعی می‌کند با ناله کردن به صاحبش بفهماند که گرسنه است و نیاز به غذا دارد. پارس کردن‌های زیاد بی‌دلیل نیز می‌توانند یکی از نشانه‌های گرسنگی سگ باشند.

۸. بروز مشکل در راه رفتن: اگر سگ برای مدت زمان طولانی غذای مورد نیاز خود را دریافت نکند، نمی‌تواند به خوبی راه برود و قرص و استوار گام بر نمی‌دارد. از آنجایی که این مشکل در مراحل نهایی و در نتیجه غذا نخوردن طولانی مدت سگ اتفاق می‌افتد، بهتر است به نشانه‌های اولیه که در بالا به آنها اشاره شد بیشتر دقت کنید تا سگ به این مرحله نرسد.

سگ تا چند روز بدون غذا زنده میماند

برای پاسخ دادن به این سوال لازم است به صورت تخصصی تر سگ‌ها را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم که آیا تمامی سگ‌ها با هر سن و نژادی به یک اندازه در برابر غذا نخوردن مقاوم هستند یا خیر؟

سگ تا چند روز بدون غذا زنده میماند

بدیهی است که پاسخ سوال بالا، خیر است. زمانی که سگ از نژاد بزرگی باشد، به دلیل دارا بودن ذخایر چربی بیشتر می‌تواند روزهای بیشتری را بدون غذا زنده بماند، اما اگر سگ از نژاد کوچکی باشد، ذخایر چربی چندان زیادی ندارد و طی چند روز به راحتی تلف می‌شود. سگ‌های سالم نسبت به سگ‌های بیمار از میزان مقاومت بیشتری در برابر غذا نخوردن برخوردار هستند، بنابراین یک سگ بیمار در صورت غذا نخوردن، تعداد روزهای کمتری زنده می‌ماند.

شرایط محیطی مانند آب و هوا نیز می‌تواند روی تعداد روزهای زنده ماندن سگ بدون غذا تاثیرگذار باشد. از آنجایی که سگ در هنگام سرمای زیاد، انرژی زیادی برای گرم کردن بدن خود مصرف می‌کند، اگر در فصل زمستان برای چند روز غذا نخورد، زودتر تلف می‌شود و از بین می‌رود. به صورت کلی با توجه به تمامی مواردی که در بالا به آنها اشاره شد، یک سگ می‌تواند بین ۵ تا ۷ روز بدون غذا زنده بماند. توجه داشته باشید که اگر سگ شما بیشتر از ۲۴ ساعت به صورت خودخواسته هیچگونه غذایی نمی‌خورد، شرایط طبیعی نیست و حتماً باید به پزشک مراجعه کنید.

نوشتن دیدگاه