مزایا و معایب بلوک هبلکس چیست؟

بلوک هبلکس نوعی بلوک‌ ساختمانی سبک است که فرآیند ساخت آن با سایر بلوک‌های سنتی، متفاوت بوده و دلیل سبکی این بلوک وجود هوا در ساختار آن است. این بلوک از ترکیب ماسه، سیلیس، سیمان، آهک، پودر آلومینیوم و همچنین آب در دمای 200 درجه سانتیگراد و فشار 12 اتمسفر ساخته شده و در دستگاه‌هایی به نام اتوکلاو تحت فشار و دمای بالا پخته می‌شود. بلوک‌های هبلکس وزن سبک، مقاومت بالا و ساختار قابل بازیافت دارند و به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد و خاص خود، در ساختمان‌های تجاری و مسکونی کاربرد فراوانی دارند.

مزایای بلوک هبلکس چیست

بلوک‌های هبلکس مزایای بسیار زیادی دارند که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

سبکی: بلوک‌های هبلکس سبک هستند و به طور گسترده در ساخت و ساز و برای کاهش بار مرده ساختمان استفاده می‌شوند. دیوارهای ساخته شده از بلوک‌های سبک، وزن کمتری دارند که یک مزیت مهم برای سازه محسوب می‌شود.

عایق بندی مناسب: عایق بندی بلوک موضوعی مهم در صنعت ساختمان است که به نفع مالک، سازنده و افراد ساکن در ساختمان است. بلوک هبلکس عایق بسیار خوبی است.

عایق صدا و حفاظت در برابر آتش: عایق صدا و عایق نسوز از جمله مهمترین چیزهایی است که یک بلوک ساختمانی مسکونی، تجاری، اداری و ...، باید داشته باشد. هبلکس مقاومت بالایی در برابر صدا و آتش سوزی دارد.

مزایای بلوک هبلکس چیست

مقاوم در برابر زلزله: استحکام سازه و توانایی تحمل بار ساختمان در برابر زلزله عامل مهمی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. با زلزله‌هایی که در اکثر شهرها و استان‌های ایران رخ داده و شاهد تخریب آن‌ها بوده‌ایم، بهتر است مصالحی را انتخاب کنیم که مقاومت بالایی در برابر زلزله داشته باشند. یکی از این مواد بلوک سبک هبلکس است که مقاومت بالایی در برابر زلزله دارد.

ضریب انقباض کم: ضریب انقباض را می‌توان یکی دیگر از مولفه‌های فنی و البته بسیار ایده آل در رابطه با بلوک‌های هبلکس دانست. بیشتر محصولات بتنی زمانی که تحت فشار قرار می‌گیرند، مقداری فضای خالی را از دست داده و فشرده می‌شوند. این فشرده‌سازی باعث ایجاد ترک‌ها و درزهای مختلفی در دیوار شما می‌شود. به همین دلیل است که هر چه اندازه یک محصول بتنی کوچکتر باشد، ضریب انقباض کمتری دارد و کمتر فشرده می‌شود. بلوک‌های هابلکس ضریب انقباض بسیار پایینی دارند و میزان فشردگی آنها از ستون‌های بتنی و حتی بلوک و آجر لیکا نیز کمتر است. این ویژگی باعث افزایش عمر سازه‌های ساخته شده از بلوک‌های هبلکس شده است.

نصب آسان: یکی از مشکلاتی که اکثر سازندگان و معماران با آن مواجه هستند، ایجاد فضای لازم را برای عبور اجزای تاسیساتی مانند سیستم‌های برق و لوله کشی است. متأسفانه اغلب مصالح مانند بلوک لیکا، خشت و آجر، موانع زیادی در این زمینه ایجاد می‌کنند و اغلب امکان تغییر شکل مناسب برای عبور از این تاسیسات وجود ندارد؛ ولی بلوک‌های هبلکس را می‌توان به طور کامل برش داد و این امر به سازندگان کمک می‌کند تا شکل ساختاری این محصولات را به ساده‌ترین شکل ممکن تغییر داده و فضای لازم برای عبور لوله‌ها و سیم‌های مختلف را در آنها ایجاد کنند. این ویژگی نیز باعث می‌شود تا این بلوک‌ها انتخاب مناسبی برای ساختمان‌ها و آپارتمان‌های بزرگ باشند.

حمل و نقل آسان: با توجه به اینکه سایز بلوک‌های سبک هبلکس متنوع و بزرگتر از بلوک‌های سنتی بوده، حمل و نقل آن سریعتر و راحت‌تر است.

مزایای بلوک هبلکس چیست

هزینه کمتر: برای استفاده از بلوک‌های سنتی باید از گچ، ماسه یا سیمان برای چیدن بلوک‌ها در کنار هم استفاده کرد، یعنی علاوه بر بلوک سفید، به خرید ماسه، سیمان و گچ نیز نیاز دارید که جزو هزینه‌های جانبی محسوب می‌شوند.

ولی در صورت خرید بلوک سفید هپلکس یا بلوک سفید سیپورکس، نیازی به خرید ماسه، سیمان، گچ و ... ندارید، زیرا این بلوک‌ها برای چسبندگی نیازی به این مواد ندارند.

معایب بلوک هبلکس چیست

معایب این بلوک‌ها در مقایسه با مزایای آن کمتر است. توجه کنید که این بلوک در دیوارهای غیر باربر کاربرد دارند و در دیوارهای باربر قابل استفاده نیست. معایب بلوک هبلکس عبارتند از:

1-عدم امکان استفاده در دیوار باربر: این متریال مقاومت فشاری کمی دارد و نمی‌تواند تحت فشارهای جانبی پایدار و مستحکم باقی بماند، به همین دلیل در دیوارهای باربر وجود نداشته و فقط در دیوارهای غیر باربر از آن استفاده می‌شود.

2-هزینه بالا: یکی از عناصری که در ساخت هبلکس استفاده می‌شود، سیلیس است که استخراج و روند آماده‌سازی این عنصر بسیار پرهزینه است. در ساخت مواد اولیه این بلوک‌ها از فناوری‌های پیچیده‌ای استفاده می‌شود که در نهایت موجب بالاتر بودن قیمت بلوک هبلکس نسبت به سایر مصالح ساختمانی( مانند سنگ) می‌شود.

معایب بلوک هبلکس چیست

3-ترک خوردن ئیوار گچی: این بلوک‌ها باید در هنگام استفاده خیس شوند، ولی به دلیل جذب بالای رطوبت، اگر روی بلوک را مستقیم گچ کاری کنیم، احتمال ترک خوردن دیوار افزایش می‌یابد. برای حل این مشکل، باید قبل از گچ کاری، دیوار را با رابیتس بپوشانید.

به طور کلی، بلوک‌های هبلکس به عنوان یک گزینه پایدار و کارآمد در ساختمان‌سازی مطرح هستند و با ویژگی‌هایی مانند سبکی، مقاومت بالا، عایق‌بندی مناسب، قابلیت اجرا و نصب آسان، مقاومت در برابر حریق و عایق‌بندی، به بهبود کیفیت و کارایی ساختمان‌ کمک می‌کنند.

نوشتن دیدگاه