سامانه دریافت کد رهگیری املاک

امروزه و با پیشرفت تکنولوژی، امکان انجام کارها با دقت و سرعت بیشتری فراهم شده است. یکی از این موارد ثبت معاملات ملکی است که در گذشته به صورت دستی و در دفاتر مشاوره املاک انجام می‌شد؛ اما اکنون به صورت آنلاین انجام می‌گیرد. با استفاده از این روش و دریافت کد رهگیری، طرفین معامله اطمینان خواهند داشت که معامله را به صورت صحیح انجام می‌دهند. در این مقاله به بررسی کامل سامانه دریافت کد رهگیری املاک می‌پردازیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

معاملات ملکی در گذشته به صورت دست نویس بود که باعث ایجاد مشکلاتی مانند فروش ملک به چندین نفر می‌شد، اما با راه‌اندازی سیستم رهگیری معاملات، یک کد رهگیری به هر یک از معاملات ملکی اختصاص داده شده است. طرفین معامله با استفاده از این کد از صحت اطلاعات مربوط به معامله مطمئن می‌شوند.

در حال حاضر، به هر معامله ملکی یک کد رهگیری اختصاصی داده می‌شود و تمامی مشخصات قراردادهای منعقد شده در سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور ثبت می‌شود. طرفین معامله  با وارد کردن کد رهگیری، مشخصات معامله را مشاهده و از درستی آن اطمینان حاصل می‌کنند. سامانه کد رهگیری املاک، همان سایت ایران املاک است و کاربران برای استعلام و اطلاع از معاملات، می‌توانند به این سایت مراجعه کنند.

استعلام کد رهگیری املاک با موبایل

در حال حاضر کاربران از گوشی‌های همراه برای ورود به سامانه‌ها استفاده می‌کنند. این ورود می‌تواند از طریق اپلیکیشن‌ها، مرورگرها و حتی پیامک انجام شود. برای استعلام کد رهگیری املاک از طریق موبایل، می‌توانید از مرورگرها استفاده کرده و به سامانه استعلام مراجعه کنید. با استفاده از اپلیکیشن‌های بارکد خوان نیز می‌توانید این کار را انجام دهید. البته امکان استعلام از طریق پیامک نیز وجود دارد. در ادامه به توضیح بیشتر هر یک از این روش‌ها می‌پردازیم:

استعلام کد رهگیری املاک با موبایل

1-استعلام کد رهگیری املاک با پیامک:

یکی از روش‌های استعلام کد رهگیری املاک، استفاده از پیامک است. سامانه ایران املاک این امکان را فراهم کرده که با ارسال پیامکی حاوی “کد ملی طرف قرارداد#کد رهگیری قرارداد” به شماره 110203001، بتوانید از صحت معامله خود مطلع شوید. لطفاً توجه داشته باشید که ابتدا کد ملی و سپس کد رهگیری را وارد کنید.

2-استعلام کد رهگیری املاک با بارکد:

همان‌طور که قبلاً گفته شد در برگه‌های قرارداد یک کد QR قرار دارد که با اسکن آن، می‌توانید اطلاعات مربوط به قرارداد را مشاهده کنید. برای این کار، می‌توانید از اپلیکیشن‌های اسکن کننده QR استفاده کنید. در برخی از گوشی‌ها، این اپلیکیشن‌ها به صورت پیش فرض نصب شده‌اند، در غیر این صورت نیز می‌توانید یکی از آن‌ها را دانلود کرده و از روش استعلام کد رهگیری با استفاده از بارکد استفاده کنید.

برای استعلام کد رهگیری معاملات ملکی، نیازی به نصب نرم افزارهای خاص نیست. همه افراد می‌توانند از طریق سامانه و درگاه پیامکی ایران املاک، کد رهگیری را استعلام کنند. اما اگر قصد استعلام گیری با QR را دارید، باید از برنامه‌های اسکنر استفاده کنید. پس می‌توان گفت که برنامه‌های اسکنر کد همان برنامه‌های دریافت کد رهگیری املاک هستند.

استعلام کد رهگیری املاک با موبایل

دریافت کد رهگیری املاک رایگان

با هدف حل مشکلات دریافت کد رهگیری قولنامه، دولت تصمیم گرفت که امکان ثبت رایگان اجاره مسکن را برای موجر و مستاجر فراهم کند. حالا موجر و مستاجر می‌توانند به صورت رایگان قرارداد اجاره را ثبت کرده و کد رهگیری خود را بدون نیاز به پرداخت هزینه‌های بالا دریافت کنند. این امکان برای قراردادهایی که یک مالک شش دانگ و یک مستاجر در آن طرف قرارداد باشند، میسر است. همچنین برای جلوگیری از سوء استفاده و در صورت عدم اعطای کد رهگیری توسط مالکان، آنها امکان درخواست حکم تخلیه از دادگاه را ندارند و با جریمه‌های سنگینی مواجه خواهند شد.

برای این منظور فرد متقاضی باید وارد سامانه amlak.mrud.ir شود و با کلیک بر روی سامانه ثبت رایگان اجاره مسکن، قرارداد اجاره خود را ثبت کند و کد رهگیری قرارداد را بدون نیاز به مراجعه به بنگاه دریافت نماید.

سامانه دریافت کد رهگیری مستاجران

برای کنترل بازار مسکن و تمامی معاملات املاک مانند خرید و فروش ملک، اجاره و غیره، یک سامانه جدید با دریافت کد رهگیری مستاجران راه اندازی شده است. بر اساس تصمیمات وزارت راه و شهرسازی، متعاملین قرارداد املاک (موجر و مستاجر) برای ثبت قرارداد اجاره‌نامه باید از این سامانه استفاده کنند. با این روش از کلاهبرداری‌ها جلوگیری می‌شود و برای یک ملک، قرارداد اجاره تکراری ایجاد نمی‌شود.

سامانه دریافت کد رهگیری مستاجران

با استفاده از این روش می‌توانید به جای مراجعه به بنگاه‌های املاک و فقط با چند کلیک و ورود اطلاعات مورد نیاز، قرارداد خود را ثبت کرده و کد رهگیری رایگان دریافت کنید. ثبت قرارداد برای تمام معاملات املاک در سایت مربوطه الزامی است و باید اطلاعات لازم را وارد کنید تا قرارداد آن ثبت شود. با ثبت نام و احراز هویت می‌توانید از خدمات این سامانه استفاده کنید و برای قرارداد خود کد رهگیری رایگان دریافت کنید.

برای ثبت قرارداد اجاره نامه و سایر معاملات ملکی، متعاملین باید اطلاعات مورد نیاز خود و اطلاعات ملک مورد نظر را در سامانه ثبت کرده و از تمامی امکانات این سایت بدون هزینه استفاده کنند.

برای ورود به سامانه، به آدرس srem.ir مراجعه کرده و بر روی گزینه “ورود” کلیک کنید. سپس شماره همراه خود را وارد نموده و کد 5 رقمی ورود به سامانه را دریافت کنید. با وارد کردن کد، می‌توانید در صفحه ثبت نام اطلاعات خود را وارد کرده و ثبت نام کنید. برای ایجاد و ثبت قراردادهای ملکی و اجاره مسکن، باید اطلاعات اصلی، شناسنامه و محل سکونت و تماس خود را تکمیل کنید. این اطلاعات برای قراردادهای آینده شما نیز استفاده خواهد شد.

سامانه ثبت معاملات و املاک کشور یعنی iranamlaak.ir برای سازماندهی معاملات مسکن راه‌اندازی شده است. افرادی که قصد معامله دارند باید با استفاده از کد رهگیری که از سایت ایران املاک دریافت می‌کنند، مراحل معامله خود را انجام دهند. این کار به دولت کمک می‌کند تا امور معاملات را در کل کشور سازماندهی کنند. برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سامانه کد رهگیری املاک با کارشناسان این حوزه در ارتباط باشید.

 

نوشتن دیدگاه